Live In New York is prachtige concertregistratie van Beth Hart in een intieme setting

2018-04-23 07:00:00 • 2 min lezen

Blues / Pop / Rock
8

Beth Hart - Live From New York - Front And Center

In Nederland hebben we een zwak voor deze 46-Jarige zangeres, die zich vooral binnen het Blues rock-genre begeeft al blijft het altijd lastig en gevaarlijk om een artiest in een bepaald hokje te plaatsen. Sinds haar debuut Immortal uit 1996 heeft ze een tijdlang een roerig bestaan gekend dat gepaard ging met drugs en alcohol. Toch heeft ze deze donkere periode omgezet in een mooie carrière waarbij deze, door velen als de nieuwe “Janis Joplin” bestempelde zangeres, wereldwijd furore heeft gemaakt. Ze heeft een meer dan respectabele discografie opgebouwd waarbij ze ook meerdere malen met Joe Bonamassa samenwerkte. Natuurlijk staat het live-album Live At The Paradiso uit 1995 nog steeds in diverse lijstjes van beste livealbums aller-tijden vanwege de puurheid van juist dat optreden. Dertien jaar en een aantal studioalbums later is daar nu een nieuw livealbum, dat de titel Beth Hart Live From NYC, Front And Center heeft meegekregen.

Label : Provogue Records / Mascot Label Group

Soms rauw, soms innemend en dan weer swingend en rockend
Op 7 maart gaf de in Los Angeles geboren Beth een concert in het intieme Iridium Jazz Club In New York dat maar voor een kleine 200 gasten plaats biedt. Juist dat concert is nu op cd en dvd uitgebracht en geeft ons de kans om Beth Hart in een wat andere omgeving te beluisteren dan grote concertzalen. De nadruk van de setlist ligt duidelijk op het album Fire On The Floor uit 2016 dat met maar liefst zes nummers is vertegenwoordigd. Het mooie is dat Beth, voor zover wij in staat zijn te bepalen, heerlijk zichzelf is. Breekbaar op het hartverscheurende ‘Tell Her You Belong Te Me’, rauw op de bluesrocker ‘Delicious Surprise’ en persoonlijk bij ‘Saint Theresa’. Zo neemt Beth je als luisteraar mee door haar muzikale carrière die zich zo laat kenmerken door “up and downs”. Voordat de eerste noten van ‘Isolation’ van haar debuutalbum Immortal uit 1996 worden ingezet spreekt ze bijvoorbeeld openlijk over haar bipolaire stoornis. Ook het prachtige ‘Leave The Light On’ is zo’n nummer dat typerend is voor een bepaalde periode uit haar carrière. Zo is deze 2-disc CD/DVD een registratie geworden van prachtige songs zoals de opzwepende bluesrockers ‘Fat Man’ en ‘For My Friends’, het jazzy klinkende ‘Jazz Man’ en de intieme pianoballad ‘No Place Like Home’ die Beth als afsluiter kiest.

Live From New York is een mooie concertregistratie geworden waarbij Beth Hart, omgeven door een prima band, een prachtig concert neerzet. De intieme omgeving, de keuze van de setlist en natuurlijk de vijftien songs op zich zorgen voor een hoog niveau. Het album is verkrijgbaar in 2-disc CD/DVD waarbij ook nog het nodige bonusmateriaal te zien is. Veel luisterplezier.

Beth Hart Live:
12 mei : Ziggo Dome, Amsterdam

Blues / Pop / Rock