2016-07-11 07:00:00 • 5 min lezen

Beyonce - Lemonade

Beyonce - Lemonade Label: Sony Eindoordeel: 8,5

Dat Beyonce Giselle Knowles Carter een prachtige vrouw is, is geen nieuws meer. Dat ze met Jay Z een dynamisch koppel vormt is ook geen nieuws. Haar muziek wordt inmiddels door velen aanbeden. Je kunt er van alles van vinden. Toch is het een fenomeen voor deze tijd. Komende week staat ze in de Arena te Amsterdam met “The Formation Tour” dat op voorhand een spektakel wordt. Ze komt haar album “Lemonade” promoten tot zover dat nog nodig is. Het is wel een reden om hier nog even aandacht aan te besteden. Op haar zesde album begint ze te realiseren wat er allemaal in de wereld en om haar heen gebeurd. Haar man die haar al jaren onderdrukt met “Sorry” en “Love Drought”, haar terugblik naar haar kindertijd waar ze haar vader niet altijd als de liefhebbende ouder heeft beleefd. Met “Daddy Lessons” wordt hier nog even op gewezen. Met het “Freedom“ (met Kendrick Lamar) laat ze de wereld weten dat het leven in Amerika als donker getint persoon nog steeds geen paradijs is. Het is een gewaagd album waar ze zich bloot geeft. Haar intelligente wijze om het woord te verpakken in songs is een kracht die kan meten aan de grote muzikanten als Dylan, Young en Bowie. Het gaat om de wereld scherp te houden en de (nieuwe) generatie op de hoogte te houden wat er in de wereld gebeurd. Het zijn veelal oude thema’s als onderdrukking, racisme, een andere kijk op de liefde en de gevolgen er van. “Don’t Hurt Yourself” met Jack White, of “Forward” met James Blake, zijn enkele songs van dit album dat tekstueel zeker iets meer te bieden heeft. Muzikaal is het ook doordacht en spannend van aard. De songs passen bij de sfeer van de tekst. Als bijlage is er een dvd aan de cd toegevoegd. Een overzicht van haar songs met passende verhalen. Het is zeker de moeite waard om het album nog eens uit de kast te halen of te gaan beluisteren. Zeker nu ze naar Nederland komt.