Amerikaanse countryrock van Big & Rich op nieuw album Did It For The Party

2017-10-15 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Rock
8

Big & Rich - Did It For The Party

In Amerika zijn het héle grote jongens, vooral binnen de countryscene van Nashville en omstreken. Tientallen nominaties maar en een aantal gewonnen prijzen (o.a. ACM Awards 2005 ‘Vocal Duo Of The Year) later, is daar nu het inmiddels zesde album Did It For The Party.

label : Thirty Tigers / Big & Rich Records

Energiek en zelfvertrouwen
Het album opent met de inmiddels uitgebrachte single ‘California’. Een slimme keuze want het lekker soepele nummer schuurt tussen country en rock met ook nog een vleugje West Coast Sound en ademt één brok energie uit. Vervolgens is daar de titelsong dat ook weer alles in zich heeft om bij te blijven. Goed gekozen tempowisselingen in een nummer waar het zelfvertrouwen vanaf straalt (“Yeah man, we did everything just because / We we're bulletproof gonna live forever”). Zo weet de band het tempo er goed in te houden maar heeft de band ook altijd oog voor die elementen die countrymusic zo interessant maakt. Ook bij ‘Turns Me On’ wordt het gaspedaal ingedrukt en ondanks de alom aanwezigheid van elektrische gitaren en strakke drums weten de heren het ook nu binnen de lijntjes van de country te houden.

Album ontwikkelt zich gaandeweg met invloeden van West Coast Sound
Zo halverwege het album bewegen de heren zich subtiel richting West Coast Sound waarbij ook nu weer de “twang” en het countrygehalte aanwezig blijft. Verwijzingen naar bands als The Eagles en Jackson Browne zijn dan ook logisch. Luister maar eens naar ‘Smoke In Her Eyes’. Verrassend zijn zondermeer nummers als ‘No Sleep’ en ‘We Came To Rawk’ waarbij de heren laten horen écht muzikaal te zijn. Sterke troef van de heren is natuurlijk dat ze allebei zingen waardoor heel veel meerstemmig wordt uitgevoerd. Op ‘Funk In The Country’ zal in nodige bar gedanst worden in steden als Nasvhille en ‘The Long Way Home’ ontpopt zich gaande weg tot misschien wel één van de sterkste nummers. Met ‘Freedom Road’ is daar de eerste moment van relatieve rust maar bij ‘My Son’, dat samen met John Rich wordt uitgevoerd, hebben we een absolute ballad te pakken. Misschien iets té ontroerend maar wel mooi, mede door de bijdrage van The Isaacs.

Het album staat vol met gelikte Amerikaanse countryrocksongs die lekker krachtig klinken. Soms recht-toe-recht aan, zonder al te veel diepgang maar met een ongekende overtuiging, is dit een album dat door elk muziekstation omarmd kan worden. Voor deze recensent aanleiding om met terugwerkende kracht al het eerdere werk te gaan beluisteren want de heren Big Kenny en John Rich maken er een muzikaal country-feestje van. Veel luisterplezier.

Country / Rock