Birdy - Young Heart

Label : WMG

2021-05-03 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
9

Birdy - Young Heart

Tien jaar geleden was daar dat toen 14-jarig meisje met haar intieme vertolking van Bon Iver’s ‘Skinny Love’. Nu, vijf jaar na haar laatste album Beautiful Lies is daar eindelijk dat nieuwe album Young Heart.

Schuchter
We kennen haar natuurlijk van al die hits; ‘Skinny Love’, ‘People Help The People’ en natuurlijk ‘1901’ zorgden voor een ongekende status voor de toen 14-jarige Jasmine van den Bogaerde. Wie herkent die albumcover niet waar ze als een schuchter meisje in niet al te fashionable kleding staat afgebeeld? Nu, tien jaar later en na een muziekpauze van vijf jaar is de Britse terug met nieuw werk.  Op Young Heart staan maar liefst 16 nummers met een speeltijd van bijna een uur dus er valt blijkbaar veel te vertellen. Birdy is volwassener geworden en heeft

Laurel Canyon
Het album opent met het korte instrumentale ‘The Witching Hour’ met Birdy op piano en wat vogelgeluiden. Vervolgens is daar met ‘Voyager’ toch wel het gevoel van herkenning. Piano en smaakvolle gitaarakkoorden worden gaandeweg aangevuld en we krijgen voor de eerste keer een inkijkje in de verbroken relatie die het hoofdthema vormt als we haar “I know our days are numbered/ But you don’t know that I feel like that/ You don’t hear solitude calling me away” horen zingen. Want die verbroken liefde zorgde ook dat ze een tijdje in Los Angeles verbleef in inspiratie opdeed in de omgeving van Laurel Canyon, een mooie vallei waar grootheden als Joni Mitchell ook hun inspiratie vonden. Maar het album gaat niet alleen over de break-up want bij ‘New Moon’ is er al veel meer acceptatie en optimisme. Toch pakt ze regelmatig terug want ook bij het Folkachtige ‘Evergreen’ refereert ze nog een keer op prachtige wijze naar die periode.

De leegte van alleen zijn
Er is dus meer dan voldoende te genieten op dit vierde album. Natuurlijk is er de piano en de prachtige stem van Birdy maar het zijn toch ook de goede teksten en de vaak razendknappe melodielijnen die er voor zorgen dat dit album weer een pareltje is geworden. Op nummers als ‘The Otherwise’, ‘River Song’ en ‘Second Hand News’ laat Birdy horen een stuk volwassener te zijn maar dat haar stem nergens aan warmte en kwaliteit heeft ingeboet; sterker nog, haar stem is alleen maar rijper en mooier geworden. ‘Surrender’ is weer zo’n pakkend nummer dat rustig begint maar vervolgens laagje voor laagje wordt uitgebouwd terwijl we bij de pianoballad ‘Nobody Know Me Like You Do’ een uiterst breekbare zangeres horen als ze ons meeneemt naar de leegte die er is als ze alleen is. Het begin van ‘Deepest Lonely’ is verrassend, op ‘Lighthouse’ horen we de vertrouwde strijkers, ‘Celestial Dancers’ is een aangename Dreampopsong en halverwege is daar ineens de korte piano-interlude ‘Chopin Waltz In A Minor’. Afsluiten doet ze met de zes minuten durende titelsong; een prachtige pianoballad waar gaandeweg de zachte drums het nummer verder inkleuren. Met een stemmig koortje horen we Birdy nog één keer achterom kijken; “I have to say goodbye for now / It doesn't mean that I don't love you anymore / I'm still a young heart There's so much I don't know and I'm changing”.

De onschuld heeft inmiddels plaats gemaakt voor levenservaring en bijbehorende lessen. Dat in combinatie met haar ongekende talent om mooie liedjes te kunnen schrijven zorgt dat Young Heart. Het zijn mooie harmonieuze liedjes met volwassen teksten die weer als vertrouwd klinken. Een prachtalbum.Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter