jubileumalbum voor Noorse countryzanger Bjøro Håland

2018-01-21 07:00:00 • 2 min lezen

Country
7

Bjøro Håland - Tracks

In Noorwegen is Bjøro Håland een meer dan gerespecteerd en gewaardeerde countryzanger die we vooral in het “crooner” en countrygenre moeten plaatsen. Van de man die al bijna een halve eeuw meedraait is nu een nieuw album, Tracks, verschenen dat vooral bestaat uit covers.

Label : Grappa Musik

Jubileum
Toevallig of niet, Bjøro Håland is in 1943 geboren in het gelijknamige Noorse plaatsje Håland waarna hij als 17-jarige ermigreerde naar het land van The American Dream. Zeven jaar later keerde hij terug naar zijn geboorteland, en ging zijn brood verdienen als countryzanger. Dat doet hij tot op de dag van vandaag en in het Hoge Noorden is hij op zijn minst gezegd bekend. De man is inmiddels geridderd en hoort tot Noorwegen’s best verkochte mannelijke artiest aller tijden. Tijdens zijn carrière heeft hij ook regelmatig in de bakermat van de country, de VS opgetreden. Verder lijkt de Noor wars van sterallures want er is verbazingwekkend weinig informatie over Håland te vinden. Op het Grappa-label komt nu zijn nieuwste album, Tracks, uit, dat we best als een soort van jubileumalbum mogen beschouwen.

Een veilige keuze
Het zijn vooral bekende evergreens die we voorbij horen komen zoals de grijsgedraaide en het oneindig gecoverde ‘Green Green Grass Of Home’, ‘Rosa Rio’ en het mierzoete ‘Send Me The Pillow’ (Harry Locklin). De meeste nummers passen best bij de Noorse country-bariton maar sommige nummers zijn toch wat te hoog gegrepen, zoals ‘Wichita Lineman’. Toch bewandeld Håland niet altijd het geplaveide pad. Een nummer als ‘Why Me lord’(Kris Kristofferson) en ‘Take These Chains Formn My Heart’ (Hank Williams) zijn niet écht voor de hand liggend, anders dan een nummer als Elvis’ ‘It Ain’t A Big Thing (But It’s Growing)’. De complimenten moeten ook gaan naar de sessiemuzikanten die dit album dat toch wel naar een hoger niveau tillen. Overigens trakteert Håland ons met ‘Lonesome Kind’ ook nog op een zelf geschreven nummer.

Håland heeft in zijn vijftig-jarige carrière een indrukwekkende discografie opgebouwd. Op het Grappa-label is daar nu deze verzameling van twaalf evergreens en country-classics opgenomen onder de niet echt originele titel Tracks. Voor de liefhebber en volger van Håland een must-have en voor de liefhebber van dit genre een aanrader vanwege de de arrangementen. Veel luisterplezier.

Country