2015-11-01 07:00:00 • 9 min lezen

Black Box Revelation – Highway Cruiser

Black Box Revelation – Highway Cruiser

Label: Universal

Eindoordeel: 7/10

Low budget

Alles aan ‘Highway Cruiser’ van het Belgische duo Black Box Revelation straalt “low-budget” uit. Of het nu het foute, gele kleurtje van de hoes is, de rommelige zwart-wit foto’s in het boekje of de productie van Thomas Brenneck: niets wekt de indruk dat over dit product erg lang is nagedacht. Ook muzikaal is het spaarzaam: drum, gitaar en zang. De neiging bestaat dan al snel om de Belgen daarmee onder het kopje "Black Keys wannabees" te scharen, maar dat is ver bezijden de waarheid. Alhoewel bepaalde riffs inderdaad aan de Keys doen denken (zoals in ‘Riverside’), is het gezelschap meer melodisch ingesteld dan de Amerikanen en zoekt men binnen de beperkingen van het instrumentarium wel degelijk hier en daar de grenzen op. Soms door een orgeltje erbij, soms door een gospel koortje en soms door, nu ja, wat leentjebuur te spelen bij de Alabama Shakes.

De stem

De stem van zanger Jan Paternoster lijkt wat op die Billy Corgan (Smashing Pumpkins) en is daarmee een wat “acquired taste”. Kun je die handelen, dan is er niet zoveel aan de hand en valt er enorm veel te genieten op dit garage-rockerige album. Houd je echter niet zo van dat stemgeluid dan is het maar het beste om dit album geheel en al links te laten liggen. De stem domineert hier namelijk behoorlijk en Paternoster varieert niet heel erg. Het zijn dan ook de momenten waarin zijn stem minder prominent de melodie bepaalt dat het album aan kracht begint te winnen, zoals in de ronduit zalige afsluiter ‘I Can’t Find It’ dat uitmondt in een jamsessie van jewelste. Of in ‘War Horse’ waarin The Gospel Queens mogen opduiken en waardoor er een lekker, knus, bluesy nummer ontstaat. Toch zijn ook de rest van de songs over de gehele linie helemaal prima en hoorbaar spontaan op de band gekwakt. In zes dagen was het hele zaakje voor elkaar. Meer was ook niet nodig.

Groeier

Meerdere luisterbeurten leveren meer waardering op voor de plaat en in die zin is ditwel een echte groeier. Maar zelfs dan kan de slotsom niet anders zijn dan dat ‘Highway Cruiser’ alleraardigst en sympathiek is en niet erg veel meer dan dat. Het levert een prettige luisterervaring op maar niet een echt wereldschokkende. Daarvoor trappen de mannen toch net iets te veel uit bekende vaatjes en blijft het horen van de stem van Paternoster (zeker in een track als ‘Pounding Heart’) niet een altijd even indrukwekkende ervaring. Dat gezegd hebbende: een ieder die wel eens wil horen hoe de Belgen roots-muziek maken kan met Black Box Revelation goed z’n gram halen. Het hart klopt hier op de juiste plaats en de riffs en melodieën zijn smakelijk genoeg om er eens goed je tanden in te zetten. Of dit muziek voor de highway is blijft een twistpunt, maar in een zweterige, bloedhete concertzaal moet dit toch prima tot z’n recht kunnen komen.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7/10