BCC - IV

Label: Mascot / Provogue

2017-09-19 07:00:00 • min lezen

Rock
8,5

Black Country Communion – BCCIV

Daar waar Led Zeppelin eindigt weet Black Country Communion het haarfijn weer op te pakken. Met deze superband zit het dan ook wel goed met de kwaliteit. Zeppelin’s John Bonham’s zoon Jason (nu Foreigner), Derek Sherinian (Dream Theater/ Alice Cooper), voormalig Deep Purple en Trapeze zanger Glenn Hughes en Joe Bonamassa op gitaar dan is het feest weer compleet.

Het heeft enige tijd geduurd dat er een opvolger kwam op het album Afterglow. Bonamassa  wilde zich op zijn solo albums storten en de rest ging ieders weegs. Na diverse blues albums had Bonamassa toch weer de behoefte om weer even lekker te rocken. De band kome bij elkaar en Kevin Shirley zit weer vertrouwd achter de knoppen.
Na een classic 70 rocksong “Collide” als opener, is Over My Head aanstekelijk en krijgt het een poprock randje. Het verhaal over de violist van de Titanic Wallace Hartley, horen we terug in het nummer “The Last Song For My Resting Place”. Meeslepend mooi en opgebloeid met een viooltje, mandoline en fluit waardoor er een folk sfeertje ontstaat dat vermengd wordt met classic rock. Met het 7 minuten durende “The Cove” horen we de slepende bluesrock dat we ook bij Bonamassa kennen. Met Glenn Hughes als zanger wordt het allemaal dramatischer en meeslepend. Dit kan hij als geen ander. De baslijnen in “The Crow” zijn heerlijk stuwend, de zang gaat door merg en been en met de Hammond orgel is dit heerlijke rocknummer maakt men het nummer geheel af. Het is een van de beste songs van dit album. Het typische Hughes song “Wanderlust” is heerlijk en hier hoor je dat Hughes net deze volledige band mist op zijn solo albums. Die zijn net weer wat matiger dan wat hij hier laat horen. Met “When the Morning Comes” weer te dan het album te eindigen, maar op vinyl komt er een toegift:  “With You I Go”.
Het is dan ook weer een heerlijk album van deze superband. Hopelijk komt er meer met een tournee. Inmiddels zijn de losse shows in 2018 in UK en USA al uitverkocht.

Rock