Black Sabbath – Sabotage (re-issue)

Label: BMG

2021-06-13 07:00:00 • min lezen

hard rock / Metal
8

Black Sabbath – Sabotage (re-issue)

Sabotage is het zesde album van de Engelse rock metal band Black Sabbath. Wanneer Ozzy Osbourne, Tony Iommi, Bill Ward en Geezer Butler de jaren uitzwaaien met hun lager gestemde gitaargeluid en donkere teksten, werd er een nieuwe stroming geboren. De gitaar van Iommi was lager gestemd en de Heavy Metal kreeg nu een eigen geluid en kreeg er een gezicht bij, Black Sabbath.

Sabotage verscheen na dat de band de wereld had veroverd met Paranoid en de album 4 en Sabbath Bloody Sabbath de band tot grote populariteit had gebracht. De stress van de populariteit werd groter en de passende middelen werd toegankelijker. Het originele album kent lange songs als  ‘Symptom of the Universe’, ‘Megalomania’ en ‘The Writ’ waar vooral Iommi en Butler de band op sleeptouw neemt . Het ‘Hole in the Sky’  en ‘Am I Going Insane’ kreeg nog wat aandacht, maar daar bleef het bij.

Achteraf is dit album meer gewaardeerd dan ten tijde van de release en zijn er verschillende covers van dit album door andere acts las Venom uitgevoerd.

Met deze release zijn er 2 live albums van de een show van de  Sabotage-tour ’75 aan toegevoegd. Hier zijn de classic songs ‘War Pigs’ ‘Iron Man’ ‘Black Sabbath’ en ‘Paranoid’ maar horen we ook dat deze band van grote klasse is. Het rust zeker niet alleen op Ozzy, maar is Tony Iommi de legendarische man. Met een powerful pompende ritmesectie is het stevige werk tot grote inspiratiebron voor vele bands ontstaan. Terugkijkend is dit album zeker de moeite waard om in huis te hebben om bands van nu te begrijpen hoe zij weer hun inspiratie op gedaan hebben. Black Sabbath hoor je nog in veel rock en metal en progrockacts terug.

hard rock / Metal