2014-03-14 07:00:00 • 6 min lezen

Blaudzun - Promises of No Mans Land

Blaudzun – Promises of No Mans Land Label: V2 Eindoordeel : 8,5

Vanaf het begin van het nieuwe album van Blaudzum krijgt hij je te pakken. Het album “Heavy Flowers” kenmerkte zich door de stem die veelal in alle verscheidenheid op het album stond. Dit viel niet bij iedereen in de goede smaak. Gecombineerd met zijn voorkomen kon je bedenken dat dit meer afleid van wat Blaudzun op plaat probeerde te zetten.

Met Promises Of No Man’s Land slaagt Johannes Sigmond er in om het accent meer op de muziek te laten dan het accent op de stem. “Euphoria” is niet direct een bombastische binnenkomer van de plaat, maar sleept je heerlijk mee in de wereld van dit 4de album.

Het titelnummer is een juweeltje dat direct doet denken aan de glorie tijden van de Engelse band The Mission. Zowel qua tekst als muziek . Dit geldt uiteindelijk voor het gehele album. Het rockt en is poppy pakkend. Met “Too Many Hopes For July” komt de kopstem iets meer terug, maar door de uptempo van het nummer klinkt het lekker. De gezelligheid komt door de “oohs” helemaal tot uiting in het “Hollow People”. Of “Kids Around” een apart nummer te noemen is misschien iets te veel gevraag gezien het een outtro is van Hallow People. Met “Wasteland” hoor je Blaudzun op zijn best. Een slepend nummer met verschillende instrumenten in dit pakkend nummer verweven. “The Streets of Babylon” en ”Halcyon” zijn minder poppy songs. Iets hoekiger van stijl waar veel afwisseling wordt gezocht in de climax en anti climax van een nummer waarbij de akoestische gitaar de rode draad van de liedjes vormt. Het “Wingbeat” sluit dit geslaagde album af. Het is een typische Blaudzun liedje met hoge stem, banjo en spanning door weinig instrumenten te gebruiken.

Blaudzun is inmiddels op tournee door Europa en zal te zien zijn in Nederland op diverse poppodia en festivals als Bevrijdingsfestival Zwolle, Paaspop, De wereld draait Buiten festival.