Nieuwe (muzikale) weg voor Amerikaanse Bleached

Label : Dead Oceans

2019-07-19 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Bleached - Don't You Think You've Had Enough

De zusters Jessica en Jennifer Calvin gooien het met hun laatste album Don’t You Think You’ve Had Enough over een andere boeg. Zich constant onderdompelen in Sex, Drugs & Rock ‘Roll is verleden tijd en met dit derde album slaan ze een nieuwe weg in; persoonlijk maar ook muzikaal

Terug naar soberheid
Bleached is inmiddels een duo en de beide zussen maken ons met het de prima opener ‘Heartbeat Away’ meteen deelgenoot van hun huidige leven zonder drank en drugs. (“I was lost and I was found / They dug me out from the underground / The ringing bell don't make a sound / But it’s only a heartbeat away)”.

Vervolgens is daar met ‘Hard To Kill’ wel een heel aanstekelijke track met een funky ritme. Het is één van de meest catchy nummers op dit nieuwe album, waarmee de zussen eigenlijk wel definitief afstand doen van het Punkrock stempel dat ze met hun eerste twee albums toch wel hebben opgebouwd. Dat ze niet altijd de braafste meisjes van de klas zijn geweest blijkt wel uit het dansbare ‘I Get What I Need’ en het poppy klinkende ‘Somebody Dial 911’ (“Somebody dial 911 / Before I fall in love / I always fall in love / Somebody dial 911/ We better hide the drugs / I think we've had enough”).

Wilde haren
Halverwege het album vinden we nog zo’n prijsnummer waarbij de invloeden van de dansbare popmuziek uit de jaren ’80 voelbaar is en ‘Kiss You Goodbye’ heeft dan ook absoluut hit potentie. Gelukkig zijn de dames hun wilde (muziek)haren niet helemaal vergeten en met een nummer als ‘Rebound City’ brengen de dames toch weer wat rock terug. Maar verder is het toch wel een ander geluid zoals we ook wel bij met Sixties beïnvloedde ‘Valley To LA’ en het catchy klinkende ‘Silly Girl’; overigens ook weer twee nummers die je niet los willen laten. Op het einde van Don’t You Think You’ve Had Enough pakken ze nog één keer terug naar het losbandige leven; ‘Shitty Ballet’ heeft als een soort ongepolijste demo als afsluiter een plaatsje gekregen op dit album. De eerste 2 ½ halve minuut zijn min of meer akoestisch maar bij het laatste deel laten de dames de gitaren nog een keer gillen.

Met de hulp van producer Shane Stoneback (o.a. Vampire weekend) slaan de zusjes Calvin een andere, nieuwe weg in. Iets meer richting het mainstream-publiek De Punkrock laten ze achter zich maar nog steeds maken ze muziek die het waarschijnlijk ook live heel aardig zal doen. Vooralsnog doen ze Europa nog niet aan tijdens hun tour dus zullen we het nog even met dit nieuwe album moeten doen. Veel luisterplezier.

Pop