Bleachers - Take the Sadness Out of Saturday Night

Label : RCA

2021-08-02 07:00:00 • 3 min lezen

80's sound / Rock / Singer-songwriter
8

Bleachers - Take the Sadness Out of Saturday Night.

Na twee goed ontvangen albums vond Jack Antonoff het tijd om zich meer te richten op het produceren van albums van collega’s. En niet zonder succes want hij stond aan de wieg van succesalbums van Taylor Swift, Lana del Rey, The Chicks en Lorde maar had ook een bijdrage in de Grammy van St. Vincent. Nu, vier jaar na zijn laatste album Gone Now is Bleachers terug met zijn nieuwe, derde album Take the Sadness Out of Saturday Night.

Bruce Springsteen
Voor Bleachers was de uit New Jersey afkomstige Antonoff ook al succesvol met Steel Train en het officieel nog steeds bestaande Fun waarmee hij twee Grammy’s won. Maar nu is het dus weer Bleachers waarmee terug is aan het muzikale front. Het met staccato strijkers doorspekte ’91’ opent het nieuwe album en ondanks het sobere instrumentarium is dit één van meest opwindendste tracks die qua sfeer ook wel wat aan Bon Iver doet denken.  Dat de geest van The Boss zo nu en dan rondwaart in de gedachten van Antonoff blijkt wel bij ‘How Dare You Want More’ met de saxofoon nadrukkelijk op de voorgrond zoals we dat ook zo goed kennen van de E Street Band. Nog nadrukkelijker is de invloed van Bruce Springsteen op het rockende ‘Don’t Go Dark’ en als we hem op ‘Chinatown’, één van de hoogtepunten van het album, zelfs een deuntje mee horen zingen is de cirkel rond. Check ook zeker de video want die zou zo ook zo maar uit de jaren ’80 kunnen komen.

Lana del Rey
Tussen alle teksten door hoor je de Amerikaan worstelen met zijn verbroken relatie met acteur-regisseur Lena Dunham, de pandemie en de gevolgen daarvan maar ook het feit dat hij uit New Jersey komt, overigens en niet toevallig net zoals Springsteen. Op het semi-akoestische ‘45’ horen we hem dan ook “Now you’re just the stranger that I know best” zingen waarmee hij uiting aan die verbroken liefde geeft. Naast de al eerder genoemde Springsteen komt er nog een bekende naam voorbij; Lana Del Rey heeft een bijrol in ‘Secret Life’, een rustig gitaarliedje dat het gevoel van de jaren ’80 ademt. Dat muzikale tijdperk vormt ook de basis voor het rockerige ‘Big Life’ en het retro-achtige en catchy klinkende ‘Stop Making This hurt’. Met de laatste twee nummers pakt de Amerikaan weer terug naar het wat introverte Indie-Folk-geluid als hij het onder andere over schaduwen en vreemdelingen heeft. ‘Strange Behavior’ en vooral afsluiter ‘What’d I Do With All This Faith’ zijn dan ook mooie, persoonlijke en stemmige liedjes geworden.

Take the Sadness Out of Saturday Night is waarschijnlijk het beste album van Bleachers tot op heden. Het is een intrigerend, eigenzinnig album geworden met duidelijke invloeden en een persoonlijke noot. Antonoff kan natuurlijk nooit de jaren ’80 bewust meegemaakt hebben maar toch weet hij de sfeer uit die tijd regelmatig op een geloofwaardige manier neer te zetten. De hier en daar persoonlijke overpeinzingen geven het album ook nog wat meer glans. Veel luisterplezier.

80's sound / Rock / Singer-songwriter