Come back album voor Brighton's Blood Red Shoes

label : V2 - Jazzlife

2019-01-30 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock
8

Blood Red Shoes - Get Tragic

“We fuckin’ hated each other, is what you’re politely trying to say” gaf Steven Ansell laatst in een interview aan over het gevoel dat hij en Laura-Mary Carter hadden na de laatste tour in het kader van hun titelloze album uit 2014. Toch zijn de afgelopen jaren de plooien gladgestreken en is er misschien toch wel onverwacht een nieuwe album; Get Tragic kwam deze week uit op het V2 label Jazz Life.

Verbroken samenwerking
Na de laatste tour waren er spanningen in huize Blood Red Shoes. Zodanig dat Laura-Mary haar geluk ik LA ging beproeven maar uiteindelijk weer terugkwam en in de tussentijd was Ansell naar eigen zeggen verdwaald in een woud van drank en drugs. Toen het duo toch weer de samenwerking opzocht brak Carter haar arm en misschien is dat wel een geluk bij een ongeluk geweest. Omdat ze letterlijk geen gitaar kon spelen pakte ze een keyboard en dit is ook wel één van de redenen van de wat veranderde muzikale richting van de band. Op Get Tragic stapt de band letterlijk af van hun traditionele sound en slaat meer de richting in van de elektronica zonder aan intensiteit te verliezen.

Nog steeds de voelbare intensiteit
Op de opener ‘Eye To Eye’, die al in 2017 is uitgebracht als single, is de nieuwe richting meteen duidelijk. De synthesizers vormen de basis van deze track dat de verhoudingen uit een recent verleden aardig weergeeft (“You go missing when you get bored / You never like to be ignored / Up and down like a see-saw / What are you fighting for”). Op ‘Mexican Dress’ schakelt het duo door waarbij de drumsound het nummer de nodige vaart geeft. ‘Bangsar’ begint spannend met Ansell als hoofdvocalist maar al snel krijgt het nummer een wat rauwer karakter waarbij vooral de harmonie tussen de beide stemmen prima werkt. ‘Nearer’ (ft. The Wytches) is sterk, terwijl ‘Howl’ wat springerig is maar wél dansbaar. ‘Find My Own Remorses’ is verrassend omdat Ansell hier de hoofdvocalen voor zijn rekening neemt én het feit dat hij dit waarachtig met verve invult. Verder is ‘Vertigo’ absoluut één van de sterkere nummers vanwege de intensiteit die dit nummer voortbrengt en laten ze op ‘Elijah’ nog een horen hoe de verhoudingen nog niet zo lang geleden waren.

De reacties en meningen zullen verschillend zijn na het beluisteren van dit nieuwe album van de band die in het leden de hooggespannen verwachtingen moeiteloos inloste. Het is natuurlijk een prachtig verhaal hoe dit duo elkaar weer gevonden heeft en een nieuwe sound omarmd hebben. De titel Get Tragic is dan ook dramatisch goed gekozen. Veel luisterplezier

Blood Red Shoes Live
3 februari : Vera, Groningen
6 februari : Bitterzoet, Amsterdam