Sterk nieuw album voor Britse band Blossoms

2018-05-08 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
8

Blossoms - Cool Like You

Op 19 april stonden ze als support Act van Liam Gallagher in Afas Live en ruim een week geleden was daar de release van het tweede volwaardige album Cool Like You van de Britse band Blossoms. Na een afwezigheid van bijna twee jaar zijn de vijf heren uit Stockton/Manchester terug.

Label : Virgin Records

Aanstekelijke pop
De band open dit nieuwe album met het flamboyante en ijzersterke ‘There’s A Reason Why (I Never Returned Your Calls)’ en meteen wordt duidelijk welke richting qua sound de band op wil met dit nieuwe album. De aanstekelijke synthpop/indierock rolt uit de speakers en je kunt niet ontkennen dat het wel érg lekker klinkt; het dynamische van de beginperiode van de Killers, een beetje Arctic Monkeys en een vleugje A-Ha vanwege de synths én de herkenbare stem van Ogden en dat alles in de blender met de sound van het debuutalbum van deze band uit de buurt van Manchester. Resultaat; een album vol met aanstekelijke indierock/pop songs die stuk voor stuk als single uitgebracht kunnen worden.

Sound uit jaren ’80 herleeft
Het album kwam niet zonder (interne) slag of stoot tot stand; Tom Ogden schrijft alles en dat leidt misschien hier en daar tot wat creatieve discussie en verder was het écht de bedoeling om een album te maken vol met songs die het live goed zouden doen. En dat is waarschijnlijk ook wel gelukt want alle elf de songs zijn uptempo, vol met invloeden uit de jaren ’80 en kunnen tijdens een optreden lekker uitgebouwd worden. Neem titelsong ‘Cool Like You’ nu; een uiterst doeltreffende synthesizermelodie, de nodige dynamiek en variatie binnen de titeltrack zorgen ervoor dat je het nummer na slechts één luisterbeurt niet meer uit je hoofd krijgt. ‘I Can’t Stand It’ is waarschijnlijk de beste tracks van dit nieuwe album met een strakke baslijn als basis en natuurlijk is dit ook weer een uptempo nummer.

Bonus-CD met het gehele album in akoestisch jasje
Zo blijft elk nummer van dit nieuwe album refereren aan de jaren ’80 en bij ‘Unfaithful’ zullen de generatiegenoten absoluut Blondie’s ‘Call Me’ herkennen. Zoals al eerder aangegeven zit er tempo in deze plaat. Ballads komen we sowieso al niet tegen en alleen bij een nummer als ‘Stranger Still’ en het “dreampop”-achtige ‘Love Talk’ wordt wat gas teruggenomen. Bij een nummer als ‘Giving Up The Ghost’ worden tijdens het refrein de synths zwaar aangezet. Maar het wordt pas écht interessant als we de “deluxe” versie van dit album luisteren want zie hier; er is een bonus-cd toegevoegd met alle elf songs in een akoestische, “stripped down” versie. En juist hier laat de band horen over een totaal ander geluid te beschikken en worden alle teksten geloofwaardig. Waar bijvoorbeeld ‘I Just Imagined You’ in de reguliere versie misschien iets té bomastisch klinkt daar is de akoestische versie een heerlijk gitaarpop nummer geworden met meerstemmigheid.

In een interview van Mpodia gaf frontman Tom Ogden aan dat de elf songs doelbewust op deze wijze zijn opgenomen. Dit was de sound die men zocht en die men als het ware live tijdens een optreden weg kon zetten. Elf eigentijdse songs die eigenlijk stuk voor stuk als single kunnen worden uitgebracht en die er voor zorgen dat het album als één geheel klinkt. Toch is het de extra cd met al die akoestische versies die de band naar een hoger niveau lift. Wellicht voor een volgend album een combinatie. Veel luisterplezier.

Zie ook:

Indie / Pop