2020-04-06 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Rock
7

Blue Crime - I’m Afraid We Become One

De Nederlandse formatie Blue Crime is terug met een nieuw album; I’m Afraid We Become One werd 3 april uitgebracht.

Totaal andere bezetting
De eerste single ‘UFO’, die al eerder was vrijgegeven, is een prima visitekaartje van de band en een kennismaking met het nieuwe geluid dat ergens in de geest van Alexandra in een bunker vorm heeft gekregen. De stuwende bas, de drums en de toch wat dissonante elektrische gitaar geven het geheel een wat psychedelisch karakter en een wat onderhuidse spanning. Het verrassende einde versterkt dit gevoel. De band heeft qua line-up zo ongeveer een totale metamorfose ondergaand sinds de EP Tyr uit 2017. Van de originele bezetting is alleen Alexandra Duvekot nog over van de originele bezetting; nieuw zijn Dennis Duijnhouwer, Jochem Baelus en Lucy Kruger. In het persbericht valt te lezen dat ze hun muziek als “Moonpsyche Noisefolk” omschrijven en daar kun je natuurlijk vele kanten mee op. Een nummer als ‘Spider’ heeft niet die eerder genoemde dynamiek maar wél weer dat psychedelische waardoor het een absoluut intrigerende track is geworden die op sommige momenten écht losbrandt.

Ongepolijst
Zo is I’m Afraid We Became One een album dat intrigeert. De eerste minuut van ‘Take Death’ laat zich de uiteindelijke richting absoluut niet raden, terwijl bij ‘Red Moon’ het contrast tussen de wat naar de achtergrond gemixte stem van Alexandra en de elektrische gitaar net zo groot is als de afstand tussen zwart en wit. Het geheel klinkt wat ongepolijst met hier en daar een scherp en rauw randje en daar vinden we waarschijnlijk ook de aansluiting naar de eerder genoemde omschrijving. Nummers als ‘Trigger’ met zijn vele tempowisselingen, het duistere ‘Ancient Engine’ n afsluiter ‘Rodeo’ zijn niet de makkelijkste tracks. Soms komen er vlagen van herkenning voorbij aan een ver verleden zoals bij een nummer als ‘Fenrir’, dat misschien wel doet denken aan The Cult.

Met I’m Afraid We Became One levert de Nederlandse band Blue Crime een interessant debuutalbum af. Zoals gezegd is er qua productie voor een wat ongepolijst geluid gekozen en niet altijd zijn de teksten even goed verstaanbaar; maar waarschijnlijk is dat één van de typeringen van Moonpsyche Noisefolk. Veel luisterplezier.

Alternative / Rock