2014-04-26 07:00:00 • 10 min lezen

Bo Saris - Gold

Bo Saris – Gold Label: Universal Eindoordeel: 8,5

Het album van Bo Saris is al goud en met dat vooruitzicht heeft Bo het album al zo genoemd. Het is al een poosje geleden dat Bo zijn laatste album aan het grote publiek presenteerde. In 2009 kwam zijn album”Live My Life” uit. Dit werd gevolgd door een live album “Live My Life Live!” dat een periode afsloot van de naam Boris. Die naam doet wellicht mensen meer een lampje branden. Keep The Soul Alive – Boris van Idols II, dan wel Boris Titulaer. Geen familie van Chriet, maar de zoon van de Jazz-zanger / docent Gé Titulaer.

Dat Boris een stap heeft genomen voor Idols was voornamelijk om de bekendheid. Al snel werd duidelijk dat zijn hart lag bij de soul jazz. Het is even een zoektocht geweest om die soul te vinden, maar dat is zeker nu gelukt!

“Gold” is het “debuut” album van Bo Saris, dat vol soul zit. Moderne pop-soul als het “Does He Love You Better” of het smoky room zwoele soul van “The Addict”. Bo is uitgegroeid tot een volwaardige soul zanger die vele Idols- winnaars in de schaduw zet. De ervaring van support act voor Katie Malua en samen met John Legend een duet te zingen heeft zijn vruchten geworpen. Samen met Andre Harris (producer) komen ze tot een gevarieerd album dat een kruising is tussen John Legend en Pharrel Williams. Als Nederlanders willen we graag het maaiveld op horizontale hoogte houden. Maar we bogen best trots zijn dat er weer een Nederlandse artiest is die een internationaal goed album brengt. “Little Bit More” en “I’m Done”zal het publiek van North Sea Jazz laten deinen en de Motown soul van “Can’t Beat The Old Skool” doet de oude Jacksons/ Tramps herleven.

Het album gaat wel als een kaarsje uit. “If I Don’t”, “Can’t Force It” en “Gold” zijn nogal slowsongs dat meer naar het schuivelen op de dansvloer past. Voor thuis gebruikers is dit een mooi album voor een etentje bij kaarslicht en alles wat er volgt.

Bo Saris heeft afgelopen week live top avonden in Paradiso afgeleverd en is komende tijd vooral in de rest van Europa te zien. Maar ook op 13 juli samen met Hall & Oates, Kelis en Neil Rodgers Chic op het North Sea Jazz festival.