Bob Dylan – Rough and Rowdy Ways

Label: Legacy/ Sony

2020-06-19 07:00:00 • min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Bob Dylan – Rough and Rowdy Ways

De man is inmiddels bijna 80 jaar en als singer- songwriter is hij de meester die de wereld van poëet en troubadour zijn samenbracht in een. De man die opstond voor al het maatschappelijk kwaad, alles ter discussie durft te stellen en mensen tot andere gedachten kan brengen.

Over Bob Dylan zeggen mensen veel dezer tijd. Of hij kan niet zingen of is onverstaanbaar of live is het saai, zeg het maar al is hij niet voor niets de winnaar de Nobelprijs en enige muzikant die dit kan zeggen. Dat Adele haar grootste hit ‘Make You Feel My Love’ een Dylan song is of Jimi Hendrix, U2 All ‘Along the Watchtower’ of Guns & Roses ‘Knockin On Heavens Door’.

Met het nieuwe album verleidde hij iedereen al met om het nummer ‘Murder Most Foul’ begin dit jaar uit te brengen op youtube. Een song van 16 minuten over het wel en wee van President Kennedy, de wereld in 1963, de roerige wereld van toen en de komst van The Beatles en The Who’s Tommy met the Acid Queen. Het geeft een beeld van de tijd weer waarbij Dylan en veel andere mensen de wereld tot verandering brengen.
Het lekker uptempo nummer ‘The False Prophet’ verscheen al wat eerder nu het album uit is. Al is dit het meest snelle nummer van het album. Dit album bestaat uit heerlijk relaxte songs die meeslepend zijn. Een lust voor rappers die veel tekst in een song willen plaatsen en een juweeltje voor de echte Dylan fans. Het album ligt in de lijn van het album Modern Times waar ook heerlijk meeslepende lange nummer op te vinden zijn. ‘I’ve Made Up My Mind’ over de inmiddels overleden mensen die Dylan heeft gekend zoals ‘Goodbye Jimmy Reed’ dit ook doet vertellen.

Dylan kijkt langzaam terug op het leven en in de tijd. ‘Black Rider’ die door de tijd rijdt.  Met ‘Key West’ weet Dylan met de trekharmonica een andere sfeer op de plaat te brengen. Het is de tijd toen hij op Key West zat, waar hij de inspiratie tot alles vond. Om het album met de 16 minuten durende ‘Murder Most Foul’ te eindigen.

De meester weet op dit album mooi te zingen en prachtige songs te leveren. Kan nog steeds kritisch zijn en poëtische teksten maken die niet rijmen maar van nature en in woordgebruik al heerlijk klinken.

Pop / Singer-songwriter