2015-02-04 07:00:00 • 3 min lezen

Bob Dylan - Shadows In The Night

Bob Dylan - Shadows In The Night Label: Sony Eindoordeel: 7,5

Het nieuwe album van Bob Dylan is inmiddels zijn 36ste officiële album dat het licht heeft gevonden. Dit keer gaat het om een cover album. In de discografie van Dylan zijn wel meer cover albums te vinden, maar dit maal is het een ode aan Frank Sinatra. Frank Sinatra had al bijnaam The Voice en over The Voice van Bob Dylan is al meer dan genoeg gezegd. Dat maakt dit album dan ook een grote uitdaging om te maken, maar ook om te luisteren.

De keus van de songs zijn op zijn Dylans, niet voor de hand liggend. Dus geen Sinatra hits die op alle verzamelalbums staan. De keus is meer gevallen op de slow songs waar misschien Dylan zich mee kon identificeren. "Why Try To change Me Now", het veel gecoverde "Autumn Leaves" en "Stay With Me" zijn titels die voor zich spreken. Hoewel de stem van Dylan helder op plaat staat, is het muzikaal gedateerd. Het doet meer denken aan de oude Presley albums in de tijd van "Blue Hawaii". Country met een slide gitaar dat erg aanwezig is. De origine Sinatra songs zijn meer gedragen door de diepe stemmen de voordragende zanglijnen van Sinatra wat mist in "Full Moon and Empty Arms".

Het zou vreemd zijn dat Dylan de songs identiek zou over nemen. Het is allemaal "meer in de geest van..." De ruim 30 minuten durend album is wat aan de korte kant, tenzij je alle songs zo rustig speelt dat het bijna ruim voldoende is. Elke nummer kent hetzelfde tempo en dezelfde sfeer. Zijn eigen albums zijn gevarieerder en kennen meer diepgang. Dylan heeft hopelijk meer in zijn eigen pen dat snel wordt opgenomen en uitkomt.