2015-11-03 07:00:00 • 3 min lezen

Bob Dylan - The Cutting Edge (bootleg series vol. 12)

Bob Dylan – The Cutting Edge (Bootleg series vol. 12) Label: Sony Eindoordeel: 8

Bob Dylan speelt dezer dagen in Nederland om zijn tribute album van Frank Sinatra “Shadow of the Night” te promoten. Op deze shows speelt Dylan dan ook verrassend veel songs van dit album en zijn meest recente album “Tempest”. Zijn nieuw album gaat terug naar de demo takes van de jaren 1965 – 1966. Demo tracks van zijn album “Bringing It All Back Home” het topalbum “Highway 61 Revisited” met Like A Rolling Stone en “Desolation Row" en Blond On Blond met “Pledging My Time” en “Absolutely Sweet Marie”.

De overgang van het spelen van de akoestisch en elektrische gitaar was in die tijd een hot issue. De folkzanger die overgaat naar de commerciële gitaar had toentertijd nogal wat voeten in aarde. Het werd gezien als verraad, maar Dylan zag het als een vooruitgang en meegaan met de tijd. Op dit album is mooi te horen hoe de songs waren geschreven in verschillende versies. Tevens zijn de opnamen optimaal te noemen. Goed gemixt wat niet bij alle bootleg series het geval is. Hier door is het album van a tot z lekker om naar te luisteren. Akoestische versies, piano versies en alternatieve versies van alle songs van de albums komen aan bod. “Mr. Tamborine Man”, “On The Road Again”, “Subterranean Homesick Blues”, “Just Like A Woman” en “I Want You” blijven geniale songs.

Hoewel het album in vele versies te verkrijgen is, is de Collection deluxe versie met 18 cds echt voor de fans. Hier staan dezelfde songs tig maal op. De super deluxe versie geeft zelfs een cd volledig gevuld met het nummer “Like A Rolling Stone”. De dubbel cd is een mooi overzicht van het geheel waardoor het lekker om naar te luisteren is.