2017-01-14 07:00:00 • 7 min lezen

Bob Dylan – The Real Royal Albert Hall 1966

Bob Dylan – The Real Royal Albert Hall 1966 Label: Columbia / Sony Eindoordeel: 8

Ieder jaar wanneer Bob Dylan een album uitbrengt begint de Hollandsche discussie of Dylan tegenwoordig nog wel kan zingen. Het gevolg is dat men bij voorbaat hier al stelling in neemt, maar omdat het een legende is, zeker nu hij de Nobelprijs indirect heeft ontvangen, gaat iedereen er voor. De concerten die hij geeft zijn inmiddels goed verkocht. Kortom in de afgelopen 50 jaar is er niets veranderd. Zo was het concert in de Royal Albert Hall in 1966 goed bezocht en was er vooral gemopper en discussie of hij nu wel of niet met een elektrische gitaar op een podium kon staan. Als folkzanger was dit toch niet mogelijk, om zo met de nieuwe lelijke technieken om te gaan. Inmiddels is de elektrische gitaar niet meer weg te denken en zijn er door Dylan prachtige albums met zo’n gitaar gemaakt. Dit duel van akoestisch of niet staat op dit album. Deze cd is als box maar ook als dubbelaar verkrijgbaar. Op de eerste cd is het akoestische deel van het concert te horen. Zijn stem is hier helder en “Visions of Johanna” en het 12 minuten durende “Desolation Row” wordt indringend gezongen. Gewapend met zijn mondharmonica laat hij het publiek in stilte genieten van “She Belongs to Me” en “Just Like a Woman”. De klanken van “Mr. Tambourine Man” zijn herkenbaar en neemt Dylan op deze versie de ruimte tot soleren. Uiteindelijk weet Dylan dit na 9 minuten af te ronden. Samen met Robbie Robertson en The Hawks (voordat het omgedoopt werd tot the Band)  staat het allemaal als een huis, maar is het publiek verrast dat er zoveel lawaai uit een speaker kan komen. “Tell Me Momma” staat als een huis en het akoestische “I Don’t Believe You” is omgedoopt tot een steviger song. Dit werd het publiek toen allemaal te veel, met als gevolg dat de tent werd afgebroken door woedende fans die hun held zag verketteren tot een waar monster. Wellicht is het met deze fans toch goed gekomen en the Times are Changing, zoals het nu ook allemaal het geval is.

Dit album is verkrijgbaar als dubbel cd, op vinyl en als een box met 36 cd’s waarbij iedere soundboard opname van deze tour staat.