Bob Dylan's American Songbook

2017-04-09 07:00:00 • 2 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
7

Bob Dylan – Triplicate

Triplicatie is het derde deel van de American Songbook serie waarmee Bob Dylan enkele jaren mee is gestart. Shadows In The Night was het coveralbum met Frank Sinatra songs, dat als leidraad gold voor de rest van deze trilogie. Op het vorige album Fallen Angels wist Dylan wederom Frank Sinatra uit de kast te halen en met dit album doet hij dit wederom.
Triplicate is een bijzonder exemplaar, zeker het album deluxe versie dat als een echt album aanvoeld. Hierin vind je drie maal een lp met 10 nummers waardoor het totaal 30 songs is.
Iedere schijf bevat een thema, “Til The Sun Comes Down”, “Devil Dolls” en “Coming Home Late”.

Het lijkt alsof Dylan terug keert naar zijn eigen platen kast waarmee hij nu de helden van toen wil eren. Aangezien er nogal wat commotie  is rondom zijn stem, weet Dylan de keus te maken om songs te nemen van de Golden Voice en andere Goudvinkjes uit de jaren 30-60.

Maar het wordt gepresenteerd alsof het nu om de songwriters gaat. Als godfather van de singer-songwriters kunst, weet Dylan afgelopen jaar de Nobelprijs in de wacht te slepen. Niet dat hij deze zelf komt halen, dat laat hij aan Patti Smith over. Dylan heeft het te druk met zijn never ending roadtour. Wellicht eindigt deze tour wanneer Dylan zijn leven ook eindigt. Dan ontstaat al snel de vraag hoe lang kan hij dit vol houden en is dat ook verstandig. Hoe dan ook de Nobelprijs winnaar voor de literatuur, heeft zijn laatste eigen stuk (de 35ste) 50 jaar na zijn debuut uitgebracht. En dat is inmiddels alweer 5 jaar geleden.

De drang naar echt nieuw Dylan werk is groot. Maar we moeten het doen met deze drie dubbelaar vol ontspannen crooners.  Met Frank Sinatra’s “I Could Have Told You” deed hij al een voorproefje om dat op single te zetten. Met songs als “Stormy Wheater”, “Stardust” en “As Time Goes By” krijgen we een volledige vertolking van doorleefde Bob Dylan sings het gehele Sinatra discografie in huis.
Het is aan de luisteraar zelf om te beoordelen welke songs beter door Dylan dan door Sinatra zijn ingezongen. Maar het is goed dat de songs weer opgepoetst zijn.

Hoewel Dylan live nog altijd veel van Tempest speelt zijn we benieuwd wat hij van deze triple album live gaat vertolken. Van de vorige delen speelt hij nog steeds van ieder album drie songs. We zullen dit komende weken aanschouwen.

12 april Lingen (D)
13 april Dusseldorf (D)
16 april Afas Live te Amsterdam