2015-03-06 07:00:00 • 8 min lezen

Bob Marley & the Wailers - Easy Skanking at Boston '78

Bob Marley & the Wailers - Easy Skanking at Boston '78 Label: Universal Eindoordeel: 8

Begin februari zou de koning van de Reggae Bob Marley 70 jaar zijn geworden. Maar halverwege hield het lichaam er al mee op. Marley op 36 jarige leeftijd aan kanker. Hij heeft voor veel mensen veel betekend. De roep naar vrijheid, het halt roepen aan onderdrukking en mee maatschappelijke problemen liet hij in zijn songs klinken.

De reggae veroverde de wereld en kreeg niet alleen een herkenbaar geluid, maar werd door Marley een kleur gegeven. De kleuren van de Jamaicaanse vlag met geel rood en groen werd het symbool voor deze muziekgenre. Naast de vele verzamel albums heeft Marley and the Wailers 8 albums uitgebracht waarvan 2 live albums. Een van de live albums is "Babylon By Bus". Dit album is opgenomen tijdens de tour ter promotie van het album "KAYA". Het was in Marley zijn top periode 1978.

Nu is het concert van Boston van diezelfde tour op cd en dvd uitgebracht. Als eerbetoon aan Marley. Een heerlijk album waar de bekende nummers als "Get Up, Stand Up", "I Shot The Sheriff" en "No Woman No Cry" niet mogen ontbreken. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar deze nummers staan niet op het live album "Babylon By Bus". net als "Slave Driver", "Burning & Looting", "Them Belly Full" of het titelnummer "Easy Skanking". De reggae van Marley is zoals iedere reggaeband wil klinken. Heerlijke drive (Jamming) , goede achtergrond vocalen (Lively Up Yourself), hier en daar een snerpende gitaar ("Rebel Music"). Liefst gepaard met maatschappelijke teksten die iets over de tijdbeeld in de wereld zeggen (Exodus).

Het is dan ook een waardig album en een toevoeging aan de collectie die de catalogus van Marley verzamelen.