2015-10-30 07:00:00 • 12 min lezen

Bob Moses - Days Gone By

Label : Domino Eindoordeel : 8

We hebben weer een dansplaat gevonden! Het Canadese duo Bob Moses is nog relatief onbekend maar staat aan de vooravond van een zekere doorbraak. Met Days Gone By schotelen ze ons een mix voor van dansbare techno-soul, voor zover dit bekend in de oren klinkt, die onwaarschijnlijk hypnotiserend klinkt.

Schoolgenoten in Canada, vrienden in the USA Bob Moses is dus een duo, bestaand uit Jimmy Valance en Tom Howie die elkaar van hun schoolperiode in Vancouver, Canada, kennen. In die tijd was er nog geen echte vriendschap en hadden beide jongens verschillende muziekvoorkeuren. In 2011 komen ze elkaar in New York weer tegen en is klik er wel en in het bijzonder op muzikaal gebied. Beide heren hebben dan hun plekje al gevonden in “The New York Nightlife” maar besluiten samen verder te gaan. Ze gaan eigen werk, vooral deephouse, produceren en na een tweetal uitgebrachte EP’s is daar ineens het label Domino (oa. Jon Hopkins, Caribou ea.) dat het duo de kans geeft om een volledig album uit te brengen. Het typische geluid dat eenvoudig gesteld een combinatie is van live gespeelde instrumenten gecombineerd met heel veel elektronica blijkt aan te slaan. Days Gone By is het eerste volwaardige album waar de heren ons kennis laten maken met hun interpretatie van dansmuziek in de vorm van diep klinkende techno-soul.

Op de dansvloer zal Days Gone By het goed gaan doen Het album opent geweldig met de hypnotiserende en pulserende beats van ‘Like It Or Not’ en natuurlijk de uitgebrachte single ‘Talk’. Zoals gezegd is de combinatie van het spelen op echte instrumenten en de vele elektronica hun sleutel tot succes. Luister bij voorkeur met gesloten ogen naar het wiegende ‘Before I Fall’ dat het ook op de dansvloer goed zal doen. De track ‘Keeping Me Alive’ is catchy en mainstream en zou zo maar de nodige airplay kunnen krijgen. Zo val je al luisterend van de ene positieve verbazing in de andere. ‘Tearing Me Up’ is super catchy en met de diepe beats in de onderbuik is dit één van de sterkste nummers. Op ‘Nothing At All’ wordt de veelzijdigheid ook duidelijk door de R&B invloeden die de beide heren weten te combineren met de housemuziek.

Harmonieuze techno melodielijnen De muziek van Bob Moses laat zich kenmerken door harmonieuze, vloeiende melodielijnen. Het instrumentarium is vaak een elektrische gitaar en een Rhodes-synthesizer. De reden? Volgens de heren creëer je hiermee “an old-school and familiar” geluid waarbij het duo blijkbaar een manier heeft gevonden om er hun eigen sound mee te vormen. En die sound past vervolgens weer bij het stemgeluid van Tom Howie en zo is de cirkel rond. Op titelsong ‘Days Gone By’ horen we ook weer die diepe, donkere stemmen op een heerlijke danstrack. Via ‘Writing On The Wall’ komen bij de afsluiter en misschien wel de beste track van het album, ‘Touch And Go’. Ook hier weer die diepe techno beat sound met de warm klinkende synthpop-coupletten.

Eindoordeel Een plaat die lekker weg luistert, geweldig dansbaar is en ook nog in de auto gebruikt kan worden tijdens een roadtrip. Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, zo volwassen en dat is waarschijnlijk het knappe van deze plaat. Een positieve verrassing, zo maar uit het niets. Het album is inmiddels enkele weken uit maar verdient absoluut de nodige aandacht krijgen. Veel luisterplezier.

Bob Moses live: 2 december, Paradiso, Amsterdam 3 december, Doornroosje, Nijmegen