2014-06-15 07:00:00 • 8 min lezen

Bob Mould - Beauty & Ruin

Bob Mould – Beauty and Ruin Label: Merge/ Konkurrent Eindoordeel: 8

De zoektocht van Bob Mould in de muziek bracht hem op verschillende plaatsten. De Hüsker Dü periode is wellicht de meest bekende. De alternatieve post- punkrockers brachten mooie platen dat een inspiratiebron bleek te zijn voor acts waaronder Nirvana, Pixies, Green Day, Sonic Youth en het her opgerichte Buffelo Tom.

Na zijn Hüsker Dü periode, kwam Bob met het trio Sugar. Met deze band werd de zoektocht maar commercieel succes ingezet. Het album “Copper Blue” was een pareltje waar Bob vele prijzen mee in de wacht sleepte. Dit besloot hem om solo verder te gaan waardoor hij de vrijheid kreeg om folk en pop en indie rock af te wisselen, zonder dat hij onnodig in een hokje werd gestopt.

Met “Beauty & Ruin” staat de gitaar rock weer centraal. Het had in die zin wel een vervolg van de Husker Du kunnen zijn. “Fire In The City” en “Don’t Know You Anymore” zijn poprock liedjes dat het commercieel succes kan brengen. Maar hij heeft ook goed geluisterd naar de Foo Fighters (of net andersom). De snelle rockdriven “Tomorrow Morning” en “Kid With Crooked Face” doet denken aan de FF of is het toch waar dat Dave Grohl achter de drums heeft gezeten, gezien zijn naam aan de lijst van ‘thanks to” is geplaatst. Het album begint iets bedrukkend met “Low Season” en “Little Glass Pill” waar Bob terug kijkt op de tijd dat zijn vader kwam te overlijden. Nu Bob de leeftijd kent van een 53 jarige, ontkom je er niet aan dat je terug kijkt in de tijd. Zo worden mooie anekdotes opgevolgd door momenten die een ruinerende impact hadden op het leven. De zoektocht naar de geaardheid van Bob maar uiteindelijk uitkomt op het laatste nummer “Fix It”, om weer door te kunnen gaan.

Een heerlijke onvervalste gitaarplaat van Mould waarbij hem het succes meer dan gegund is.