2019-05-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Soul
8,5

Bobby Oroza - This Love

Vintage klinkende soul die uit Finland afkomstig is? Jazeker, met zijn debuutalbum This Love bezorgt de Finse singer/songwriter Bobby Oroza ons één van de muzikale verrassingen van 2019 tot op heden.

Boliviaanse grootvader
Er stroomt wat Zuid Amerikaans bloed door de aderen van deze Fin maar hij toch echt geboren in Finland. Opgegroeid in een muzikaal gezin weet hij de Latijns Amerikaanse invloed van zijn Boliviaanse grootvader te combineren met de herinneringen aan de platencollectie van zijn ouders. Blues, Soul, Motown en Doo-wop zijn stijlen die absoluut terugkeren op dit debuutalbum. Vanaf de eerste noten van de opener ‘Maybe Maybe Maybe’ vloeit het “vintage” geluid uit de speakers de huiskamer binnen. Met zijn begeleidingsband Cold Diamond & Mink weet hij de twaalf nummers zo te bewerken en te brengen dat het geheel als een warme deken voelt. Herkenbare, wat Lo-Fi achtige, deinende melodieën die natuurlijk voelen. Probeer bij het swingende en uiterst dansbare ‘Your Love Is Too Cold’ maar eens niet de vergelijking te trekken met de Soulmuziek die het Motown-label produceerde.

Zwoele slowburners
En we hebben het hier over een Fin? Het antwoord is ja. Bij ‘Lonely Girl’ zijn het de funky klinkende gitaarklanken die voor de juiste “vibe” zorgen en ook bij ‘Falling In Love’ is het vooral de Soulsound uit vervlogen tijden die we terug horen maar dan wel in tegenwoordige tijd. Maar het hoeft niet swingend te zijn om goed te zijn. Luister maar eens naar het wat zwoele ‘Alone Again’, de absoluut geweldige slowburner ‘Down On My Knees’ met het orgeltje en ‘Deja Vu’ dat gaat over het moment dat je beseft dat er geen aanknopingspunten meer zijn om je relatie proberen te redden…… En natuurlijk vinden we ook de al eerder uitgebrachte single en titelsong ‘This Love’ terug op dit debuut. Dé ideale track om een romantische avond met je geliefde als deinend op muziek af te sluiten.

This Love is een heerlijk retro klinkend Soul album geworden waarmee Bobby Oroza zijn visitekaartje afgeeft. Samen met zijn begeleidingsband heeft hij een eigen stijl en sound weten te creëren die we maar zullen omschrijven als Finse Soul met een vintage randje. Een ijzersterke, authentieke plaat! Veel luisterplezier.

Pop / Soul