Luisterrijke samenwerking Bokanté & Metropole Orkest

label : Real World Records / PIAS

2018-10-10 07:00:00 • 3 min lezen

Wereldmuziek
9

Bokanté & Metropole Orkest - What Heat

“A Weird Combination Of West African Music, Delta Blues, Led Zeppelin And Carribean Kaladja” met teksten in het Creools, Frans en Engels. Zo wordt de muziek van dit zeer speciale gezelschap Bokanté omschreven. Nog meer bijzonder is de samenwerking met het Metropole Orkest en die samenwerking is nu vastgelegd op het album What Heat.

Een combinatie van West-Afrikaanse ritmes, Soul en andere stijlen
Dit bijzonder ensemble bestaat uit een achttal muzikanten afkomstig uit vier continenten. Michael League, gitarist en winnaar van twee Grammy’s, is samen met zangeres Malika Tiroloen misschien het meest bekend maar de andere zes leden van dit gezelschap leveren een even belangrijke bijdrage aan de sound die zich laat vertalen in een combinatie van soul, wereldmuziek, West-Afrikaanse ritmes en onnavolgbare funk. En op dit album hebben we het genoegen om deze acht bijzondere muzikanten aan het werk te horen in samenwerking met het Metropole Orkest. Een soort samenwerking waar dit geweldige orkest zich vaker voor leent en deze acht nummers tot bijzonder hoogte weet te tillen.

“tribal sound”
Opener ‘All The Way Home’ geeft meteen het orkestrale karakter van deze productie weer en we horen Malika zowel in het Engels als het Frans zingen. Vervolgens is daar ‘Fanm (The Woman) en meteen horen we de opzwepende Afrikaanse ritmes en na een paar nummers moeten we al een diepe buiging maken voor zowel het orkest maar ook de instrumentalisten van deze bijzondere formatie. Misschien is ‘Reparasyons’ wel de meest bijzondere track op dit album; het nummer heeft het gevoel van een “tribal-sound” met de typerende Afro-beat en staat in een helder contrast met het wat ingetogener en subtielere ‘Lè An Gadé-w En Zyé’, één van de absolute hoogtepunten op dit album. ‘Bòd Lanmé Pa Lwen’ is ook weer een zeer bijzonder nummer; dit bijna zes minuten durende nummer wordt vanuit een rustige opening geweldig opgebouwd en de strijkers krijgen een hoofdrol in dit snelle nummer waar diverse muziekstijlen samenkomen.

What Heat is een zeer bijzonder project en laat zich niet zo maar in een hoekje plaatsen. De samenwerking tussen de gepassioneerde en getalenteerde instrumentalisten van Bokanté en het Metropole Orkest klinkt organisch en er de diverse muziekstijlen vloeien als vanzelf in elkaar over. Speciale vermelding voor zangeres Malika Tirolien maar in zijn algemeenheid moeten we dit album betitelen als een krachtdadig, energiek en bijzonder project dat resulteert in een exceptionele luisterervaring. Veel luisterplezier.

Wereldmuziek