Bon Entendeur - Minuit

Label ' Sony Music

2021-07-14 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Disco
8

Bon Entendeur - Minuit

Toevallig of niet; in deze periode komen er verschillende nieuwe albums uit van Franse artiesten. Of het nu Gaspard Augé is of Polo & Pan maar ook de drie vrienden die Bon Entendeur vormen kwamen onlangs met een nieuw album, getiteld Minuit.

Side A beetje nostalgie
Het trio komt op zijn minst gesteld verrassend uit de startblokken met een klassiek georiënteerd pianostuk ‘Alba’ met Sofiane Pamart op piano waar na een kleine halve minuut ineens een beat onder verschijnt. Sinds 2012 timmert het trio vrienden al aan de weg en heeft een indrukwekkende lijst van mixtapes afgeleverd. Minuit is hun derde volwaardige album na Aller-retour uit 2019 en ook dit album heeft ook weer een conceptueel karakter. Een A-side waarbij het gezellig borrelen is op een zwoele zomeravond met vrienden en een B-side die uitermate geschikt is om later die avond de dansvloer onveilig te maken.  Zo horen we op het eerste deel het haast verhalende ‘La Nuit’ een bijdrage van Mc Solaar en met ‘Ex-fan des Sixties’ waar we Jane Birkin horen komt er een vleugje nostalgie voorbij. Met ‘Lámour Dans Les Volubilis’ trakteren de heren ons op zomer-hit-in- de-dop. En zo wordt langzaam het ritme opgeschroefd met het dansbare ‘Bahia’ en als ik me niet vergis hoor ik een sample van ‘Brandend Zand’ in het zwoele ‘L’Amour comme à 16 ans’ waar we een bijdrage van Marie Laforêt horen.

Dansfeestje
Maar de heren laten hun remixkunsten pas echt goed in het tweede deel en hier ligt ook de nadruk op het wat internationale karakter in plaats van een stukje Frans muzikaal erfgoed. ‘I Love To Love’ van Tina Charles, ‘Is It Too Late en ‘Saddle Up van David Christie zijn misschien wel de bekendste hits die in een nieuw jasje gestoken worden maar verder is het tweede deel een feest der herkenning met veel DISCO en andere dance; ‘Allo résau’ is vlotte Franse DISCO en een remake van het origineel uit 1978, ‘Song After Midnight (Song For Denise)’ een heerlijke floorfiller en ook met het Franstalige ‘Nan Ye Li Kan’ is het lastig stilzitten. Na 16 tracks en bijna een uur speeltijd wordt het album met ‘Sing It Loud (Sing It Low) afgesloten.

Met Minuit bewijst het trio dat het een belangrijke Franse vertegenwoordiger is van de Dance-scene. Mooi is om te horen dat er een verschuiving van Franstalige muziek naar het internationale karakter gaat. Een hele fijne zomerplaat waar je humeur beter van wordt. Veel luisterplezier.

Dance / Disco