2016-10-13 07:00:00 • 11 min lezen

Bon Iver - 22, A Million

Label : Jagjaguwar Eindoordeel : 9

Niet onopgemerkt is het derde album 22, A Million van Bon Iver uitgekomen. De man die de laatste jaren alleen maar werd bewierookt, brengt met dit nieuwe hoofdstuk waarschijnlijk zijn meest experimentele album uit.

Bon Iver die moeite heeft met de status van wereldster De ultieme grap is waarschijnlijk om dit album aan een leraar of lerares Engels voor te leggen. De combinaties van letters, cijfers en tekens zullen de mooiste uitspraken en/of fonetische vertalingen ontlokken. “29 #Strafford APTS” behoor je volgens Vernon uit te spreken als “29 hashtag Strafford Appartments” en ‘666 ʇ’ moet je uitspreken als “666 upside arrow”. De makkelijkste is “____45____”. Dat is gewoon ‘45’. Bon Iver, oftewel Justin Vernon, heeft na zijn wereldwijde succes de afgelopen jaren een stap terug gedaan. For Emma, Forever Ago was zijn betoverende debuut met veelal folk invloeden waarna hij met Bon Iver, Bon Iver de status van wereldberoemde artiest bereikte. In 2012 werd hij uitgeroepen tot “Best New Artist” en de bebaarde Amerikaan heeft ook al 2 Grammy’ s achter zijn naam. In de afgelopen jaren heeft hij dat alles een plaats moeten geven en in een interview gaf hij aan met de gedachte gelopen te hebben om te stoppen met muziek. Gelukkig heeft hij dat niet gedaan en mede door de hulp van vriend Kanye West is daar nu 22, A Million.

Elektronika, de Messina, samples gecombineerd met prachtige teksten Het album klinkt wellicht wat elektronischer dan voorheen. Eén van de oorzaken is het toepassen van de Messina, een door Vernon zelf ontwikkeld instrument dat hem in staat stelt om zang en instrumenten in diverse laagjes te combineren. En dan niet alleen in de studio maar ook live, tijdens een optreden. Een technisch verhaal maar het klinkt geweldig. Verder zijn de drumcomputer en de vocoder alom aanwezig; een diversiteit aan techniek in combinatie met een rijke keuze van samples die het geheel completeren. En binnen al die complexiteit lees en hoor je dan de breekbaarheid van Vernon terug bij teksten als “Where You Gonna Look For Confirmation? / ’n If It’s Ever Gonna Happen /So As I Am Standing At The Station /It Might Be Over Soon”.

Mysterieus en zinnenprikkelend Opener "22 (OVER S∞∞N)" is meteen een trendsetter in het geheel. Een waanzinnig mooie ballad die bijna in zijn geheel a capella wordt uitgevoerd; alleen een korte zinsnede wordt via techniek steeds herhaald. Spannend, mysterieus en zinnenprikkelend. Daarna laat Vernon een totaal andere kant horen met het bombastisch klinkende "10 d E A T h b R E a s T ⚄ ⚄". Bij elk nummer vraag je jezelf af of je nu de echte Justin Vernon hoort want gedurende alle nummers wordt zijn stem wel op een zeker moment gemanipuleerd. Overigens is dat geheel zijn eigen keuze. Luister naar het bijzonder gevoelige “21 M♢♢N WATER" waar ook weer volop geëxperimenteerd wordt. Toch hoor je op andere nummers weer vertrouwde geluiden en melodieën terug. Neem nu de banjo op "____45_____" , misschien wel één de meeste vertrouwd klinkende tracks. En zo blijft Vernon je verbazen. Bij "715 - CRΣΣKS" hoor je eigenlijk alleen de stem van Vernon die door de eerder genoemde Messina vervormd wordt. Beste track van het album is waarschijnlijk “33 “GOD” dat ook weer bol staat van de samples, waaronder één van Sharon van Etten.

Eindoordeel 22, A Million is een bijzondere plaat. Beter gezegd, een mijlpaal in de muzikale carrière van Justin Vernon en het bewijs van zijn veelzijdigheid. Het album is niet alledaags, soms complex en raakt nieuwe wanden van het muziekspectrum. Het is niet de sound die we van Bon Iver kennen maar de nummers kruipen als het ware onder je huid. Nummers klinken soms wat wereldvreemd door de mengeling van samples, elektronische vervormingen en andere kunstjes. Je kunt het ook anders benaderen en in één woord samenvatten: “geniaal”. Last but not least complimenten voor de vormgeving van het geheel en het bijgevoegde boekje. Ook dat hoort bij de “hors catégorie”. Veel luisterplezier.