2015-09-05 07:00:00 • 9 min lezen

Bon Jovi - Burning Bridges

Bon Jovi – Burning Bridges Label: Universal Eindoordeel: 8

“Burning Bridges” is het eerste album van Bon Jovi zonder gitarist Richie Sambora. Inmiddels is stand-in gitarist/ producer John Shanks als vaste gitarist ingelijfd. Of dat alleen voor dit album is, is nog niet duidelijk. John Shanks was voorheen gitarist bij Melissa Etheridge en schoof achter de knoppen bij een hele reeks artiesten waaronder Stevie Nicks, Michelle Branch en Van Halen. Maar Bon Jovi fans kennen hem als producer van het het album Lost Highway en Circle. Wanneer Shanks bij het recente album “What About Now” al meer nummers schreef, begon het oude verhaal van Sambora opnieuw. De aandacht en evenwichtigheid in de nummers die op de plaat kwamen, deed de breuk tussen hem en Jon groeien. Wanneer dit tijdens de Europese tour in Milaan escaleerde, stapt Sambora op en wordt hij vervangen door de Canadees Phil X, die voorheen met Tommy Lee (Motley Crue), Alice Cooper en Triumph speelde. Phil staat nog wel op de Toch is het een album dat nog in de reeks van de “Sambora” periode hoort. De songs zijn nummers die op de plank lagen, afgewerkt of opgepoetst zijn. Maar het is vooral een album dat ook een einde van de samenwerking met zijn label Mercury weergeeft. Wanneer Jon 33 jaar geleden een contract tekent, was zijn neef Tony, een befaamd producer voor dat label. Jon ging veel mee naar de studio waarvan later de cd “Powerstation” een verzameling van songs was. Met andere woorden Jon heeft zijn leven gedeeld met Mercury en Richie Sambora dat nu allemaal tot een einde komt. “Life Is Beautiful”, “Teardrop To The Sea”, “We Don’t Run” en “We All Fall Down” verwijzen rechtstreeks hier naar. Muzikaal zijn de nummers herkenbare uptempo Bon Jovi songs. Lekkere poprock met een beetje rock and roll. Het laatste nummer “Burning Bridges” is plotseling een Iers getint country folk nummer. Het klinkt geinig maar is wel degelijk een afscheidsnummer van een periode van 33 jaar Bon Jovi met Mercury en Sambora. Overigens is het zeker een lekker album.

Na het …Adios, Auf Wedersehen, Fairwell, Adieu, … called it burning bridges its a singalong as well. I hope my money and my masters (lees mercury en Sambora) buy a front row seat in hell… is het voor Bon Jovi tijd, om direct een nieuw album mét een tour aan te kondigen voor 2016. Dit album kent als cd hoesje dan ook alleen een “beschreven” paperbag met een inlay zonder informatie. Zo zet ieder op zijn eigen wijze hier een punt achter.