2014-07-19 07:00:00 • 9 min lezen

Bon Jovi - New Jersey (2014)

Bon Jovi – New Jersey (reissue) Label: Universal Eindoordeel: 8,5

We schrijven 1988, een periode dat Bon Jovi hun eerste wereldhits heeft gehad en op het punt staat om het succes van het album “Slippery When Wet” te evenaren. Dat Alec John Such nog de pompende bassen speelde en top producer Bruce Fairbairn nog leefde. De honger naar meer, was toen nog ruim aanwezig. De hoogtijdagen van de band leverde dan ook weer een pracht album op. Vele hits passeerden de revue waaronder "Lay Your Hands On Me", "Bad Medicine" en "I ‘ll Be There For You".

John Bongiovi was het achterneefje van topproducer van de Power Station Studio Tony Bongiovi. Als tiener mocht hij mee in de studio, waar hij zijn eerste nummers begon te schrijven. Runaway werd opgenomen met sessiemuzikant Tim Pierce (Rick Springfield, Alice Cooper e.v.a.), toetsenist Roy Bitten (Bruce Springsteen, David Bowie en Meatloaf) en sessiedrummer Tony Laroca (Anthrax). Als producer/ engineer van o.a. Frank Zappa, Jimi Hendrix, Aerosmith, Springsteen, Balance (met Bob Kulick van Meat Loaf) en Ozzy Osbourne kom je wel eens iemand tegen.

Het geluk dat Jon mee had zal in zijn verdere carrière altijd hebben mee gespeeld. In de band van Joe Cocker speelde gitarist Richie Sambora die overigens net wat afgewezen als gitarist voor KISS, paste zeker in de band van Jon. Inmiddels was David Rashbaum (later David Bryan) al op komen draven en Richie nam Alec en Tico mee van een project dat hij eerder uitvoerde. Door de connectie met KISS kon de band mee als support act door Europa en met het succes van Motley Crue in US besloot manager Doc McGee dat beide acts hetzelfde podium konden gebruiken. Gevolg was dat beide acts een perfecte show konden presenteren en de gramrockers klaar waren voor het succes. In Europa scoorde men de hits en tourt met het podium van The Scorpions, die hun hit “Rock Me Like A Hurricane” net had laten produceren door, jawel …Tony Bongiovi.

Hierdoor zijn we weer in 1988 met dit album, dat een bonus cd bevat dat de ltd editie interessant maakt. Deze takes zijn passend in de sfeer van het album en kent diverse niet eerder uitgebrachte nummers. “Homebound Train”,” Wild Is The Wind”, “Stick To Your Guns” en “Born To Be My Baby” zijn ruwere versies van het origineel album, met langere solo’s of een ander (akoestisch) gitaartje . Het zijn mooie versies die zeker niet onder doen van de release-versie. “Does Anybody Really Fall In Love Anymore”, hier een echte demo take, zag al eerder het licht op het album van Kane Roberts (Alice Cooper) en Cher, de toenmalige vriendin Sambora. “Backdoor To Heaven” en Love Hurts ( niet de cover) zijn duidelijk de afvallers, terwijl de “Diamond Ring” later”in uitgewerkte versie op het album “These Days” terug komt. Deze blues versie is zeker niet minder. Thin Lizzy’s “The Boys Are Back In Town” werd live al veelvuldig gespeeld terwijl “Love is War” prima nummer is dat op het origineel had gepast. Het nummer House of Fire werd later door Alice Cooper opgenomen. Had Roberts die meegenomen voor zijn baas??? Het is helder dat Alice hier een betere versie van heeft gemaakt, maar altijd leuk om te horen hoe het door Bon Jovi was bedacht.

Het album is door deze bonus cd zeker de moeite waard om aan te schaffen. Het geeft een totaalbeeld van de opname tijd van “New Jersey” en is door de kwaliteit van de nummers een prima dubbel cd versie. De remix van de originele is tevens vetter en voller waardoor het geheel geen miskoop is.