Bongeziwe Mabandla - iimini

Label : Sony

2020-07-07 07:00:00 • 3 min lezen

Wereldmuziek
8,5

Bongeziwe Mabandla - IImini

Als je jezelf wat verdiept in de Afrikaanse muziek ontdek je een hele nieuwe wereld met een meer dan levendige muziekscene. Natuurlijk hebben we in het verleden kennis kunnen maken met sommige artiesten als Mory Kante (Guinee) en is het vrouwencollectief Amazones d’Afrique op dit moment erg actief. Afrika als continent herbergt ongelofelijk veel talent en muzikale stromingen en dit derde album iimini van de Zuid Afrikaanse muzikant Bongeziwe Mabandla is er wel eentje waar de klasse vanaf druipt. Het album wordt volledig in het “Xhosa” gezongen waardoor het als luisteraar een bijzondere luisterervaring wordt.

Melancholische Folk
De Zuid-Afrikaan is geen geheel onbekende meer in Nederland en  hij deed eerder 4 Nederlandse clubshows in het kader van de AfroVibes Festivals. Door de muziek van Mabandla hoor je veel invloeden van grote namen maar natuurlijk zijn er altijd die (Zuid) Afrikaanse invloeden die het fundament vormen. Hij begint dat ook met het Folkachtige ‘Mini Esadibana Ngayo’ waar we zeker de Afrikaanse roots in zullen herkennen. Vervolgens weet hij al wat nuances toe te voegen en met ‘Masiziyekelele’ luisteren we naar een erg gevoelig en melancholieke track.

Kiwanuka
Dat de talentvolle singer/songwriter inspiratie krijgt van artiesten als Kiwanuka blijkt wel uit een nummer als ‘Salanabani’ dat een even meeslepende opbouw meekrijgt. Bij een nummer als ‘ Zange’ horen we elektronische invloeden terwijl ‘Ndanele’ door het ritme en de samenzang een wat inheems karakter meekrijgt. En zo neemt Mabandla je mee aan zijn hand; mooie composities, spannende ritmes, soepel klinkende gitaren en prachtige samenzang zorgen voor een verrassende luisterervaring. ‘Jikeleza’ is uiterst dansbaar met een vleugje soul terwijl we bij ‘ Ukwahlukana’ weer duidelijk R&B-invloeden voelen samensmelten. Maar het is toch vaak de Zuid-Afrikaan met zijn akoestische gitaar en innemende stem die de basis vormt zoals bij ‘ Isiphelo’ en de werkelijk alles verstommende afsluiter ‘ Ndiyakuthanda’.

Als er iets weer duidelijk wordt is het dat taal niet het belangrijkste is om mooie muziek te maken. Het is juiste de muziek dat leidend is en op dit derde album blijkt dat we met Mabandla een ongekend talent te maken hebben. Absoluut ‘een van de verrassingen tot op heden en absoluut een aanrader. Veel luisterplezier!

Wereldmuziek