Derde album Espanderland voor Bongomatik

2017-03-26 07:00:00 • 3 min lezen

Latin / Wereldmuziek
6,5

Bongomatik - Espanderland

Het derde album van de Nederlandse smeltkroes-formatie Bongomatik heeft de titel Espanderland meegekregen. Via een fraai vormgegeven crowdfundingactie krijgen we weer een energieke mix van Latin, jazz, pop en andere muzikale ingrediënten voorgeschoteld.

Label : Eigen Beheer

Gebaseerd op Bongomatik Company
Bongomatik is een bont gezelschap dat bestaat uit een negental muzikanten. Ze brengen een bonte verzameling van alles dat zonnig is en waarbij de Latin, de jazz en de pop naadloos in elkaar overlopen. In navolging van twee eerder uitgebrachte albums is Espanderland het derde muzikale eindproduct. Ze halen hun inspiratie uit de producten die de Bongomatik Company in de jaren ’50 en ’60 produceerde zoals keukenmachines en andere artikelen. Sleutelwoord is hier dat deze producten toen als “hip” en “cool” ervaren werden en juist die metafoor gebruikt dit gezelschap voor hun muziek. Eén van de grappige details is dat bijna alle muzikanten een bijnaam hebben; zo is daar Alberto Caicedo aka Beto te horen op trombone en is hij één van de zangers en een Mick Pauwe staat te boek aka Mika Elle en is te horen op bas en is ook een van de zangers. Zo is er duidelijk nagedacht over dit format.

Muzikanten worden in de spotlight gezet
Het album kent 12 nummers waarbij titelsong Espanderland de opener is. Erg leuk en verfrissend om die Latin klanken vermengd te horen met zowel de Latijns Amerikaanse taal als het Nederlands. Dat tropische, laid back-achtige horen we ook terug in het Engelstalig gezongen ‘WhatsApp BreakUp’. Geen verrassing dat dit nummer gaat over de hedendaagse wijze van communiceren. Zo blijft het album wel verrassend met een mixtuur van al die muzikale invloeden waarbij alle muzikanten de kans krijgen uit ieders schaduw te treden. Luister maar eens naar ‘Squirrel Invasion’ en ‘Tintin’s Tintal Tintle’, twee instrumentaaltjes waarbij men de nodige ruimte krijgt, Alle lof in deze voor de blazers Alberto Caicedo en George Pancras. ‘Bailando’ is een ode aan Fred Astraire maar hier hoor je toch wel wat beperkingen in de mannelijke vocalen. Afsluiter ‘Nog Eentje Dan’ is natuurlijk grappig in de intentie maar is daarnaast ook nog een prima opzwepend afscheid van dit door crowdfunding tot stand gekomen album.

Espanderland brengt je een aangename mix van Latin-style muziek met de nodige muzikale invloeden zoals funk en groove. Hier en daar een knipoog maar het is vooral het plezier dat je hoort. Wat betreft consistentie zijn er waarschijnlijk nog wat slagen te maken want soms krijg je het gevoel dat het toch vooral vrijblijvendheid is dat je hoort. De komende maanden zal deze formatie nog op diverse podia en festivals te beluisteren zijn zoals op het BigRivers Festival in Dordrecht, de Nijmeegse Vierdaagse en op het Dutch Columbian Even in zowel Rotterdam als Apeldoorn. Check de site voor meer data en locaties. Je humeur wordt in ieder geval beter na het luisteren van Espanderland. Veel luisterplezier

Latin / Wereldmuziek