2021-03-05 07:00:00 • 3 min lezen

80's sound / Pop / Rock
7,5

Bonnie Tyler - The Best Has Yet To Come

De 69-jarige Welshe Bonnie Tyler is terug met een nieuw album. The Best Is Yet To Come is inmiddels haar 18e! album en brengt ons acht nieuwe nummers en vier covers.

Oude bekenden
Er zijn van die nummers die tot een soort van muzikaal erfgoed zijn verheven. ‘Total Eclipse Of The Heart’, de grootste hit van Bonnie Tyler is zo’n nummer en meteen moeten we misschien wel vaststellen dat we het té vaak op de radio hebben gehoord. Naast deze klassieker had ze nog een grote hit, ‘It’s A Heartache’ en ook ‘A Rockin' Good Way’ deed het goed in onze hitlijst. Maar goed, in Engeland is Bonnie Tyler echt een hele grote ster en met 18 albums kun je met recht spreken van een indrukwekkende discografie. Voor dit nieuwe album werkte ze samen met enkele oude bekenden zoals producer David Mackay en bassist Kevin Dunne. De “eighties”-rock sound is eigenlijk datgene waar Bonnie naar op zoek was en daar is de Welshe zangeres in geslaagd.

Retro Rock
Meest prominente nummer is dan ook ‘When The Lights Go Down’, mede geschreven door Steve Womack, een nummer waar je de invloed van Springsteen in terug kunt horen. Nog steeds heeft ze die stem die als schuurpapier klinkt en ze kiest op dit album dus bewust weer terug naar die sound uit de jaren ’80. Ze opent met de titelsong en meteen zit de vaart erin en krijg je het gevoel enkele jaren in de tijd terug gereisd te zijn. ‘Dreams Are Nog Enough’, ‘Somebody’s Hero’, ‘Call Me Thunder’ en ‘Hungry Hearts’ zijn ronkende retro-rock-tracks die voor de rode draad in dit album zorgen. Want Bonnie heeft een ongekende inspiratie want dit nieuwe album verschijnt kort na het in 2019 verschenen Between The Earth And The Stars. ‘Stronger Than A Man’ (Desmond Child) zorgt voor wat meer muzikale creativiteit maar het is toch echt de ballad ‘I’m Only Guilty – Of Loving You’ met blazers en gospelzang dat de aandacht trekt. Haar bewerking van 10CC’s ‘I’m Not In Love’ is een dappere poging maar haalt het toch niet bij het origineel terwijl ze Donovan’s ‘Catch The Wind’ uit 1965 juist wél in een smaakvolle versie, met dank aan de gitarist en de backing vocals.

Haar carrière duurt nu al dik vier decennia en waar is die tijd gebleven toen ze in 1976 met ‘Lost In France’ doorbrak. Haar stem klinkt natuurlijk inmiddels wat doorleefder maar ze bewijst met The Best Is Yet To Come dat ze nog steeds voldoende inspiratie heeft om albums te maken. De vooral retro rock die we op dit nieuwe album horen is natuurlijk niets wat niet al ooit hebben gehoord, maar door de fans zal dit album absoluut omarmd gaat worden. Veel luisterplezier.

80's sound / Pop / Rock