Swingend nieuw Funk-album van 'Bootsy' Collins

2017-11-04 07:00:00 • 2 min lezen

Funk / R&B / Soul
7,5

'Bootsy' Collins - World Wide Funk

De inmiddels 66-jarige William Earl “Bootsy” Collins staat bekend als één van de toonaangevende muzikanten binnen de Funkmuziek. In een ver verleden en aan het begin van zijn carrière werkte hij nauw samen met de legendarische James Brown en George Clinton (Funkadelic) om daarna solo verder te gaan en hij werkte daarna met een scala van artiesten samen. Op zich heeft hij solo sinds het debuut Ultra Wave uit 1980 niet eens zo veel platen gemaakt maar zijn naam en faam zijn wereldberoemd. Onlangs kwam zijn nieuwste album World Wide Funk uit en wederom voelt “Bootsy” Collins het als zijn roeping om de Funk te verspreiden!

Label : Mascot

Een geweldige line-up van artiesten
Dit nieuwe album kent vijftien tracks waarvan er een aantal de gemiddelde “single-duur” ver overschrijden. Verwacht geen vernieuwend concept want ook nu bestaat het album uit een aaneenschakeling van tracks waarbij Collins weer een hele lading muzikale vrienden bereid heeft gevonden om mee te werken. De lijst is te lang om in zijn geheel te noemen maar om een indruk te geven horen we artiesten als Doug E. Fresh, Stanley Clarke, Eric Gales en World-Wide- Funkdrive voorbij komen. Zelf zegt Collins over dit album : “The Whole Concept was not only about playing music or  being current ont his album, but about teaching people how to funk themselves so they can bring some funk to get some

Swingende funk maar ook R&B en Soul
Het album begin met drie strak gespeelde nummers in de stijl die we waarschijnlijk allemaal als herkenbaar zullen betitelen. Strakke baslijnen en drums vormen de opzwepende basis bij het titelnummer ‘World Wide Funk’ en bij ‘Bass-Rigged-System’ waarbij het bespelen van de bas nog wat vetter wordt aangezet. Een nummer als ‘Hot Saucer’ (feat. Big Daddy Kane) is een echt feestje net als ‘Come Back Bootsy’ dat werkelijk de pan uit swingt en met een speeltijd van een dikke zeven minuten het hoogtepunt is van dit album. Toch weet Collins ook subtiel de verbinding te maken tussen de Funk en R&B wat op zich natuurlijk niet vreemd is. ‘Heaven Yes’ en ‘Worth My While’ zijn van die slepende “smooth R&B”-nummers en bij ‘Candy Coated Lover’ is er, mede door de blazers, een soort van logische mengeling van Funk, R&B en Soul. Een absolute floorfiller en waarschijnlijk één van de betere nummers op dit album. Ook de combinatie met rap is een logische waarbij nummers als ‘Ladies’ en de “slowrap” ‘Hi-On Heels’ opvallen.

World Wide Funk is een album dat niet alleen aansprekend is voor de generatie die met deze muziekstijl is opgegroeid. Natuurlijk is het niet vernieuwend maar Collins bewijst dat ook deze muziek tijdloos is. Een scala van muzikale vrienden zorgt voor een bijzondere line-up en zorgt voor dit prima album dat de 71 minuten aantikt. De afsluitende nummers ‘Come Back Bootsy’ en ‘Illusions’ moeten absoluut genoemd worden. Veel luisterplezier.

Totale tracklist:
1.World Wide Funk (feat. Doug E. Fresh, Buckethead & Alissia Benveniste)
2. Bass-Rigged-System (feat. Victor Wooten, Stanley Clarke, Manou Gallo, Alissia Benveniste & World-Wide-Funkdrive)