2014-04-16 07:00:00 • 11 min lezen

Boston, Life, Love & Hope

Boston - Life, Love & Hope

Label: Frontiers

Eindoordeel: 4

Garageband

Het komt niet vaak voor, maar na het luisteren van Boston’s laatste, ‘Life, Love And Hope’ vraag ik me serieus af of het wünderkind van de AOR, Tom Scholz, niet per ongeluk z’n Garageband demo’s aan de platenmaatschappij heeft gegeven in plaats van het professioneel opgenomen materiaal.  Zie: Boston’s platen zijn namelijk in de regel toonbeelden van hoe een plaat opgenomen dient te worden. Audiofiel zelfs. ‘Life, Love And Hope’ is dat niet. Bij lange na niet.

Twaalf jaar

En da’s jammer, want Scholz had met z’n nieuweling een hoop goed te maken na het ronduit teleurstellende ‘Corporate America’ van alweer twaalf jaar geleden. In de tussentijd pleegde zanger Brad Delp ook nog eens zelfmoord en was de Amerikaanse pers er erg happig op om de teruggetrokken Scholz daarvan de schuld te geven. Rechtszaken om zijn naam te zuiveren faalden en al dat Scholz nog aan ammunitie had waren de laatste zangopnames van Delp en een handvol nummers als muzikale ode aan die gegane gigant. ‘Life, Love And Hope’ is dat niet. Bij lange na niet.

Don’t Look Back?

Wie voorbij de matige kwaliteit van de opnames, de plastic drums, de wat forgettable zangpartijen van de diverse “gastzangers” op dit album en de rommelige arrangementen kijkt vindt een handvol schaduwen van succesvolle Boston songs. Opener ‘Heaven And Earth’, ballad ‘Love Got Away’, de remake van een song van ‘Corporate America’ (‘Someone 2.0’) en het titelnummer klinken nog het meest als iets uit de gloriedagen van de band, maar daaromheen is het allemaal erg snel erg gezapig. Pluspunt blijft het massieve gitaargeluid van de maestro zelf (het enige instrument dat wél goed opgenomen is) al is zelfs dat niet genoeg om deze plaat van de middelmatigheid te redden.

‘Life, Love And Hope’ is gewoon niet erg goed. Bij lange na niet.

Eindoordeel: 4/10