2016-04-07 07:00:00 • 5 min lezen

Boulevards - Groove!

Label: Captured Tracks / Konkurrent Eindoordeel : 7,5

De Amerikaan Jami Rashad aka Boulevards vuurt met zijn debuut album Groove! een heerlijke mix van dansbare funk op ons af die onweerstaanbaar klinkt en die je terug doet denken aan het Disco-tijdperk met lichtgevende dansvloeren en glitterballen aan het plafond.

Eigentijdse funk met vette knipoog naar het verleden…. Rashad opent met Groove! geen nieuwe deuren en slaat ook geen nieuwe muzikale wegen in. Wat deze uit South Carolina afkomstige Amerikaan wel doet is hedendaagse dansbare funkmuziek maken met een meer dan herkenbare kwinkslag naar grootheden die we allemaal kennen. En daar slaagt hij erg goed in. De dansritmes, de gitaarriffs, de gebruikte samples en ga zo maar door; de ouderen onder ons dompelt Rashad onder in een nostalgische bui met zijn slimme productie en de jongeren zullen waarschijnlijk enthousiast worden door deze eigentijdse combinatie van hedendaagse Disco en funk.

Herinneringen aan de verlichte dansvloeren en de glitterballen ‘Groove!’ opent heerlijk met het slechts twee minuten durende funky ‘Set The Tone’ waarmee Rashad inderdaad de toon zet voor de rest van het album. De strakke basslijn en de gitaarriffjes doen sterk denken aan “glitterbal”-tijden van Chic. Vervolgens rollen de dansbare nummers over elkaar heen en komen de herinneringen aan de 80’er jaren als vanzelf bovendrijven. ‘Got To Go’ (hoor ik daar overeenkomsten met ‘Funky Town’ van Lipps Inc. ?) is Disco en bij ‘Up On Your Love’ is de befaamde Motown-sound weer even terug. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze Amerikaan geïnspireerd is door namen als Earth Wind & Fire, Rick James, Prince en andere grootheden die toch hele massa’s de dansvloer op kregen.

Invloeden van Chic en anderen ‘Move And Shout’ is misschien wel één van die voor Boulevards typerende nummers; lekker Oldschool klinkend met gitaarriffjes, een gitaarsolo á la Prince en dat alles op een niet aflatend dansritme. Het roept, net zoals ‘Patience’, herinneringen op aan de muziek van Kool & The Gang, Chic en andere bands. Zo nu en dan maakt Rashad een uitstapje richting R&B waarbij de gedachten aan Grandmaster Flash & Furious Five terugkomen. ‘Cold Call’ en ‘The Spot’ zijn van die tracks die heerlijk opgesierd worden door die samples en de muzikale versierinkjes die aan de nummers toegevoegd worden. Rashad sluit met ‘Weekend Love’, overigens het langste nummer van het album, dit lekkere dansalbum af. En ook nu is het weer vloeiend lopende productie vol met subtiele details.

Eindoordeel In 2014 maakten we kennis met Uptown Funk van Mark Ronson (met hulp van Bruno Mars) en was de wereld laaiend enthousiast. Of Groove! ook zo’n grote hit zal worden is de vraag want er staat geen krachtig label als Sony achter. Daarentegen zijn het twaalf funky nummers geworden, zonder adempauze, die een lach op een gezicht toveren en zorgen dat je helemaal los kunt gaan op de dansvloer. Veel luisterplezier!