Nieuw album Careful vol analoge Dance van Boy Harsher

Label : Nude Club Records

2019-02-07 07:00:00 • 2 min lezen

Dance / Electronic
7,5

Boy Harsher - Careful

Op hun eigen “Bandcamp”-site lezen we dat er “tags” zijn naar Coldwave, Minimal Wave, Techno, Goth, Drone en nog wat andere illustere dance-stijlen. De verwachtingen zijn dan ook hoog bij het luisteren van het nieuwe album Careful van Boy Harsher, afkomstig uit Massachusetts, USA.

Analoge, industriële sound
Drone-achtige soundscapes zorgen voor een onheilspellende sfeer tijdens opener ‘Keep Driving’. Toch is deze track niet de graadmeter voor het nieuwe album dat vooral gekenmerkt wordt door ietwat donkere, “Gothic”-achtige dancetracks. Na de opener is ‘Face The Fire’ een ideale opwarmer voor de rest van dit album en hier wordt muzikaal kleur bekend. De wat industriële sound is duidelijk bij nummers als ‘Fate’ en ‘The Look You Gave’, waarbij de clubsound bij ‘LA’ heerlijk hypnotiserend werkt. ‘Come Closer’ kent een soort van pulserende synthbeat en altijd hangt die wat monotone stem van Jae Matthews als een donkere deken over de tracks. Misschien dat ‘Tears’ de positieve uitzondering is met wat meer helder klinkende synths die ook wel doen denken aan de sound van Depeche Mode uit de jaren ‘90. Op het einde van het album zijn daar nog ‘Crush’ en titelsong ‘Careful’, die beide een soort soundscape vormen dat qua sound en intensiteit overeenkomsten kent met de opener. Tussendoor is daar nog de soepele dancetrack ‘Lost’ die ook weer die wat analoge, industriële ’80-s sound heeft.

Het overgrote deel de nummers op dit nieuwe album zijn dancetracks met een sterk synthwave karakter. Verder is de ietwat monotone stem van zangeres Jae Matthews mede bepalend voor de sound van Careful. De nummers lenen zich uitermate voor het clubcircuit, dancefeesten en het zou niemand verbazen als er een aantal remixen geproduceerd gaan worden in de nabije toekomst. Veel luisterplezier.

Boy Harsher Live:
22 februari : Melkweg, Amsterdam

Dance / Electronic