Heerlijk Souldebuut voor Brainstory

Label : Big Crown Records

2019-11-19 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / R&B / Soul
8

Brainstory - Buck

Ooit reden ze drie uur voor een optreden naar San Diego. Bij aankomst bleek het publiek uit welgeteld drie mensen te bestaan. Het lot én wat geluk zorgde er voor dat Brainstory in contact kwam met mensen binnen het Big Crown-label en die herkenden het talent. Nu is daar het op zijn minst verrassende debuutalbum Buck.

Vintage klinkende Soul en R&B
Zelf zeggen de heren het volgende over dit debuut: “Buck is a state of mind, a way of life, a demeanor that gets you through the good times and the bad”. Dat klinkt wellicht wat hoogdravend maar al luisterend wordt je door de broers Keven en Tony Martin en drummer Eric Hagstrom meegenomen op een wat vintage klinkende Soul waar diverse andere elementen als R&B, Jazz, Pop en zelfs wat Gospel in verweven worden. Ze groeiden op in San Bernardino Valley, een gebied met weinig (muzikale) uitdagingen en mogelijkheden. Ze verhuisden naar LA en kwamen dus min of meer toevallig in aanraking met de juiste mensen. Resultaat is een op zijn minst verrassend debuutalbum.

Afgestoft en opgepoetst
Wat vooral opvalt, is de ontspannen, ietwat lome sfeer van Buck, waarbij Kevin’s falsetstem bepalend is. Verder zijn er een aantal muzikanten die hun medewerking leveren zoals multi-instrumentalist Leon Michaels, die ook voor de productie tekent. Nummers als ‘Mnemophobia’, ‘Breathe’ en ‘Sorry’ klinken alsof ze ergens afgestoft en opgepoetst zijn. Verrassende bijdrage is die van Big Tone, de vader van de beide broers, die de vocals op ‘Peter Pan’ voor zijn rekening neemt en het tot een soort Jam-gospel-sessie promoveert. Uitgebrachte single ‘Dead End’ is een heerlijke Soul-slowburner en neemt je mee naar vervlogen tijden en op het met funky gitaarriffs omgeven ‘Beautyful Beauti’ is de hand van Leon Michaels (o.a. Lee Fields & The Expressions) duidelijk hoorbaar. Met het wat rustige ‘Thank You’, met de sublieme Kevin Martin op gitaar, rondt Brainstory hun debuut af.

Buck is een verrassende plaat vol met hartverwarmende Soul die een meer dan aangenaam “vintage” karakter heeft meegekregen. Je hebt echt het gevoel naar muziek uit de gloriejaren van het STAX-label te luisteren. Gelukkig is de band opgepikt door het Big Crown label en is BUCK omgedoopt tot een heus “subgenre” binnen de Soul; “Call it Funk, call it Rock, call it Soul, but over here at Big Crown HQ, we’ve decided to call it BUCK.”. Veel luisterplezier.

Funk / R&B / Soul