2016-09-15 07:00:00 • 12 min lezen

Branden Sipes - Where The Heart Is (EP)

Label : Eigen Beheer / Sipes Music Eindoordeel : 7,5

In Nederland is deze singer-songwriter uit Colorado echt nog onbekend. In Colorado is hij een gevestigde naam en ook buiten deze staat in het hart van de Amerikaanse Rockies leert men deze sympathieke Amerikaan kennen.

Nieuwe EP met nieuw materiaal en een cover Zijn muziek is een combinatie van akoestische gitaarmuziek met daarin folk en indierock-invloeden verwerkt. Naast het feit dat zijn gitaarspel puntgaaf is beschikt Sipes ook nog over een zeer aangenaam stemgeluid. Kortom, een ideale combinatie. Na zijn goed ontvangen album That Side Of Me is daar nu de EP met de titel Where The Heart Is. Dit nieuwe album is een combinatie van vier zelf geschreven, nieuwe nummers en één cover.

Prachtige versie van de klassieker ‘Hallelujah’ Branden Sipes is een zogenaamde “native Colorado singer-songwriter en gitarist” en afgestudeerd in muziek (o.a. gitaar en zang) en bedrijfskunde aan Colorado State University. Zijn talent en vaardigheden bundelt hij en dat is een prima combinatie en op Where The Heart is bewijst hij wederom zijn muzikaliteit. Opener ‘Room For Two’ is nog lekker uptempo evenals ’Don’t Wake Me Up’ waarbij het gitaarspel van Sipes en zijn warm stemgeluid bepalend zijn. ‘The Miles To You’ is een typisch singer-songwriter nummer en bijna geheel akoestisch neergezet. Met de prachtige ballad ‘Only Your Love’ laat Sipes nog eens horen wat hij in zijn mars heeft. Na deze vier mooie, sfeervolle en innemende nieuwe nummers is daar zijn meer dan smaakvolle versie van ‘Hallelujah’. Uiteraard kennen we het origineel van Leonard Cohen naast coverversies van Lisa Lois, Jeff Buckley e.a. Maar deze versie is er één in de categorie “must hear”.

Eindoordeel Branden Sipes zit in een genre dat al erg druk bevolkt is en waarin iedereen vecht voor zijn plek. Toch dicht ik deze Amerikaan voldoende kwaliteiten toe om inderdaad écht door te breken als singer-songwriter. Hou je van dit genre, luister dan eens naar deze nieuwe EP; het is het luisteren meer dan waard. Nu is het wachten op het volgende volwaardige album. Veel luisterplezier.