2014-02-11 07:00:00 • 4 min lezen

Brandon Boyd Sons of the Sea

Brandon Boyd – Sons Of The Seas Label: Awow/ Suburban Eindoordeel: 8,5

Voor veel mensen zal de naam Brandon Boyd niet veel zeggend zijn. Maar de naam Incubus zal voor velen wel een lampje gaan branden. De Amerikaanse rockact is inmiddels uitgegroeid tot een top act. Men scoorde hits met “Talk Shows On Mute” en “Love Hurts” en leverde top albums “Morning View” en “Light Grenades”.

Al is het laatste album alweer 3 jaar geleden uitgebracht, mag je verwachten dat er een nieuwe album van de band mag verschijnen. De afgelopen jaren heeft de band veel getourd en een periode vrijaf genomen. Dit gaf Brandon ruimte om zijn eigen solo project nieuw leven in te blazen. Samen met producer Brandon O’Brien (Georgia Sattelites), ook verantwoordelijk voor de productie van Incubus, Bob Dylan. Offspring, Bruce Springsteen e.v.a. ging men de studio in.

Het solo debuut The Wild Trapeze heeft Brandon en Brandon met succes geleverd. Nu heeft men gekozen om een gehele vaste band Sons of The Sea mee te nemen, waardoor het eigenlijk een titelloos album is geworden. Dat wil dus zeggen dat sessie drummer John Freese ( Guns & Roses, Nine Inch Nails, The Vandals) werd ingehuurd en de rest voornamelijk door Brandon en Brandon werd ingespeeld.

Het album ademt de sfeer van Incubus en dat is ook niet vreemd. Met “Sons Of The Seas” zijn de nummers meer toegankelijk en kent het een commerciëler sausje. “Space & Time”, dat ook als akoestische versie op het album staat, is een radiogevoelig popnummer. De dubbele zang in het “Untenthered” brengt juist het extra wat een poprocksong nodig heeft. Het Great Escape verwoord Brandon van afscheid nemen en een nieuw begin te starten. Hopelijk geldt dit niet voor het bestaan van Incubus. “Come Together” geeft een ander beeld van de Incubus zanger die politieke teksten schrijft en hier en daar wat buitenaardse aspecten er aan toegevoegd. Nee, dit is een popliedje dat zo de hitlijsten in kan.

Maar overwegend is het album zeker de moeite waard. Zowel voor de Incubus fans als voor mensen die iets meer diepgang in de popmuziek zoeken.