2020-10-10 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Singer-songwriter
8

Brent Cobb - Keep 'Em on They Toes

Brent Cobb is terug met zijn nieuwe album Keep 'Em on They Toes. Het is alweer zijn vierde na Providence Canyon uit 2018 en Shine on Rainy Day uit 2016, dat zelfs een Grammy nominatie won.

“leef het leven”
Het album heeft iets meer een stripped down karakter dan zijn vorige albums, iets wat waarschijnlijk ook wel met producer Brad Cook te maken heeft. Een mooi voorbeeld hiervan is het rustige ‘Good Times And Good Love’ waarbij hij de boodschap van “leef het leven” schijnt te verkondigen tot het persoonlijke ‘Sometimes I’m A Clown’ waarin hij in mooie woorden verteld dat alleen de liefde tussen twee mensen en het opvoeden van hun kinderen er toe doet. Maar soms is het gewoon een mooi liedje. Luister maar eens naar ‘This Side Of The River’ dat een perfect singer/songwriter nummer is met een mooie melodie en gekleurd wordt door het instrumentarium of naar ‘The World Is Endig’ waar de titel precies de sfeer van het nummer omschrijft en absoluut één van de mooiste nummers is op deze plaat.

Rock ’n Roll en Honky Tonk
Zijn twee vorige albums werden geproducet door zijn neef Dave Cobb en die andere benadering is dus duidelijk te horen. Toch zijn er wel een paar nummers die eruit springen en waarbij Cobb uit een ander vaatje tapt zoals ‘Shut Up And Sing’; als je de tekst goed luistert vraag je jezelf toch af welke kant van het politieke spectrum de Amerikaan nu bedoeld als hij “I was told not long ago that I can't talk the way I do Singers shouldn't share their current affairs or worldly views” zingt. Het uiterst dansbare ‘Dust Under My Rug’ is lekkere Rock ’n Roll en met het catchy ‘Soapbox’ met een vocale bijdrage van Nikki Lane horen we weer wat Honky-tonk en uiteraard zijn piano en fiddle aanwezig op dit nummer. Voordat Cobb met het ingetogen en wat melancholieke ‘Little Stuff’ afsluit is er nog dé verrassing met ‘When You go’; een prachtig vrijwel akoestisch Bluesnummer met Cobb die zichzelf op gitaar begeleidt.  Een nummer dat ook op een album van Steve Earle zou kunnen staan en waarschijnlijk het prijsnummer van dit album.

Keep’ Em On They Toes krijgt na elke luisterbeurt meer glans. De in Georgia geboren en getogen Cobb is na wat omzwervingen weer terug in zijn geboortestaat. Dit album staat vol met kleine verhaaltjes die absoluut het luisteren waard zijn en die ons af en toe aanzetten om toch eens na te denken. Puur en oprecht en zonder de glamour van de commerciële countrymuziek die ons overspoelt. Veel luisterplezier!

Blues / Country / Singer-songwriter