Vierde album Call It Love van Briana Marela vol met dromerige synthpop

2017-09-22 07:00:00 • 2 min lezen

Indie / Pop
7

Briana Marela - Call It Love

Het idee voor dit album was om het album in LP-vorm uit te geven; twee kanten met twee ietwat verschillende soorten muziek. Aan de ene kant wat meer richting Ambient, de andere kant richting Pop. Gaandeweg liet Briana dit idee varen en liet vrijwel alles als het ware in elkaar smelten. Het resultaat is een album vol met dromerige en zweverige popmuziek.

Label : Jagjaguwar

Afgestudeerd in “Music Technology”
Dit tweede album dat op het Jagjaguwar-label wordt uitgebracht heeft toch een wat ander karakter dan het voorgaande album All Around Us dat in 2015 uitkwam en dat veel meer soundscapes kent. Op zich niet zo vreemd aangezien dat album in IJsland werd opgenomen. Briana kiest nu, met een afgeronde studie “Music Technology” op zak, voor een andere benadering. Dromerige popmuziek met een sterk fundament van synthesizers waarbij haar wat hoge stem prima contrasteert. De opener is ‘Be In Love’ is typerend voor de sfeer van dit album met opvallend veel tempowisselingen en bruggetjes ten aanzien van de rest van het album.

Liefde als universeel thema
Nummers als ‘I’m Sorry’ en ‘Feel What I Feel’ luisteren lekker weg en natuurlijk is het universele thema liefde ook op deze plaat weer ruimschoots vertegenwoordigd. Luister naar het rustige en stemmige ‘He Knows’ dat gaandeweg wordt opgebouwd en waar Briana zich afvraagt of de liefde oprecht is. (“Are you my friend?/Oh, don’t answer yet”). Centraal op het album vinden we ‘Quit’, een titel die natuurlijk niets aan de verbeelding overlaat. Inmiddels uitgebracht als single is dit wel een sterk nummer waarbij Briana op haar eigen wijze beschuldigend zingt : “You quit calling my name/You quit”. Het contrast is best groot want ook bij dit synthpopnummer klinkt haar stem niet echt dreigend of verwijtend. Toch blijft Briana volharden in dezelfde toonhoogtes en langgerekte vocalen waardoor er nooit echt tempo in de plaat komt met de titelsong ‘Call It Love’ misschien als spreekwoordelijke uitzondering op de regel waardoor het ook gepromoveerd wordt tot één van de beste tracks van dit album. Bij afsluiter ‘Rise’ wordt nogmaals bevestigd waarom de cover van dit album zo diffuus is. Als een monotone drone klinken de dromerige synths waarover laagje voor laagje de stem van Briana is gemixed.

Een album vol toegankelijke synthpop van deze Amerikaanse singer/songwriter. Dat is wat Call It Love ons brengt. Enkele nummers zoals de titelsong steken boven het maaiveld uit want over het geheel hanteert Briana iets té veel dezelfde modus. Dromerige synths en langgerekte vocalen kenmerken Call It Love waardoor de ambiance en het karakter van het album te eenzijdig blijft en te weinig variatie biedt om écht te boeien. Veel luisterplezier.

Indie / Pop