2020-06-08 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8,5

Brigid Mae Power - Head Above The Water

Brigid Mae Power heeft inmiddels naam gemaakt met haar mooie rustgevende stem en haar Folkmuziek en is nu terug met haar derde album Head Above The Water.

Mooi instrumentarium
Ze groeide op in Londen als dochter van Ierse ouders en op haar 12e keerde ze terug naar de Ierse stad Galway. Ze leerde diverse instrumenten bespelen en ontdekte over een werkelijk prachtig stemgeluid te beschikken. Na een lastige relatie in New York keerde ze als alleenstaande moeder terug naar Ierland en begon muziek te maken. Inmiddels staat de teller met Head Above The Water op drie albums. Bij de opener ‘On a City Night’ zet de Ierse singer/songwriter ons best een beetje op het verkeerde been. Natuurlijk is er die prachtige stem en die mooie melodie maar in deze track weet Brigid een nieuw element aan haar muziekstijl toe te voegen; met Hamilton Belk op de pedalsteel krijgt dit serene Folknummer ook wat Americana mee en met de toevoeging van het Mellotron-orgel én de viool is dit een adembenemende opener geworden. Voor dit album kreeg ze hulp van Peter Broderick, de Amerikaanse muzikant met wie Brigid inmiddels al weer enkele jaren getrouwd is.

Kleine verhaaltjes
Brigid heeft een eigen stijl van songwriting en vaak krijgen de personages in haar liedjes geen naam en ze pakt ook regelmatig terug op autobiografische gebeurtenissen. Ook op dit album horen we dat terug en daarnaast kiest ze ook nog voor een misschien wel wat eigenzinnig instrumentarium met de bodhrán, de bouzouki, het Mellotron-orgel e.a.. Met het minimalistische en ingetogen ‘Wearing Red That Eve’ neemt ze ons terug mee in haar herinneringen en komt ze tot de conclusie dat ze op belangrijke momenten vaak iets “roods” aan had zoals ook die avond toen ze een onprettige ervaring had. Bij ‘Wedding Of A Friend’ mijmert ze over haar zoontje toen die nog een baby was en het emotioneel beladen ‘I Was Named After You’ is werkelijk prachtig waarbij ze nogmaals benadrukt dat bepaalde emotionele blokkades overwonnen kunnen worden. (“I was named after you. Oh, where’s the strength that I’m meant to get from you”). Mooi en haast etherisch zijn ‘Not Yours To Own’, ‘We Weren’t Sure’ en ‘I Had To Keep My Circle Small’, nummers die echt door haar stem worden gedragen en waarbij ze door wat zachte penseelstrepen op de akoestische gitaar en bodhrán of piano wordt begeleid. De afsluiter en titelsong is even mooi als de rest van het album maar toch nét weer anders; op rustige pianoklanken neemt Brigid ons nog één keer mee in een klein verhaaltje met een hele subtiele viool op de achtergrond om daarna voorlopig afscheid te nemen.

De elf songs klinken puur en oprecht en het soms wat traditionele instrumentarium draagt er toe bij dat dit album een prachtige sfeer uitademt. Samen met haar partner Broderick en co-producer Alasdair Roberts weet de Schotse singer/songwriter een haast denkbeeldige wereld te creëren. Het zijn de nuances die voor de variatie zorgen en daarmee is het wel een mooie luisterplaat geworden. In een vernuftige bijgevoegd boekje zijn alle teksten nog eens terug te lezen. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter