Brodka - Brut

Label : Warp Music

2021-06-02 07:00:00 • 2 min lezen

Electronic / Pop
8

Brodka - Brut

De Poolse versie van Idols vormde in 2004 de springplank voor de inmiddels 33-jarige Monika Maria Brodka, alias Brodka. De Poolse heeft inmiddels al aardig wat albums uitgebracht en met Brut voegt ze weer een nieuw hoofdstuk aan haar discografie toe.

Maatschappelijk betrokken
Het belangrijkste thema van het album is de onrust in de wereld en zeker ook in haar vaderland Polen. De wereld kreeg te maken met een pandemie maar in het thuisland van Brodka vond er tegelijkertijd een maatschappelijke beweging plaats voor meer vrijheden en rechten voor de bevolking. Als voorbeeld schetst ze de hippe, coole en mondiale hoofdstad Warschau en aan de andere kant is er vanuit de overheid veel vrijheidsbeperking. In haar thuisland is Brodka echt een grote naam die dus ook haar stem durft te laten horen, maar in het buitenland is ze zoals ze zelf zo mooi omschrijft “nog steeds een debuutartiest”.

Samples
Dit nieuwe album is een gevarieerd, eigentijds popalbum geworden waar Brodka zo nu en dan weer naar hartenlust experimenteert. De wat industriële, elektronische sound loopt als een rode draad door Brut maar is niet overheersend. Opener ‘Come To Me’ wordt gedragen door een drone-achtige beat en hier verwerkt Brodka al de nodige samples want daar begon het allemaal mee; het vastleggen van individuele geluiden, of het nu het vallen van een glasscherf was, het gefluit van de airco of een andere random geluid. Met ‘Game Change’, een fraai stukje Electro-Pop, stelt ze de gender-discussie centraal en ook bij het springerige ‘Hey Man’ dat vergezeld gaat met een fraaie video worden man en vrouw vervaagd. Daar tegenover staat dan weer het wat ingetogener ‘Imagination’ maar evengoed schakelt ze over naar ‘You Think You Know Me’ waar we invloeden uit de jaren ’80 herkennen. Dat de Poolse veelzijdig is blijkt uit een nummer als ‘Fruits’ dat een haast etherische rust uitstraalt terwijl ‘The World Is You’ door de synthesizers een wat mysterieus karakter krijgt. Met de afsluiter ‘Sadness’ schaalt Brodka weer af en vocaal is dit misschien wel haar sterkste track want haar stem is hier absoluut de richtinggevende factor.

Brut is weer een volledig Engels gezongen album en Brodka weet op een authentieke wijze maatschappelijke vraagtukken via haar teksten met ons te delen. De elf nummers bieden voldoende variatie om te blijven boeien en dit album zou wel eens de doorbraak buiten Polen kunnen worden. Waarschijnlijk het beste en meest uitgebalanceerde album dat Brodka tot op heden heeft uitgebracht. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop