2014-05-25 07:00:00 • 3 min lezen

Brody Dalle - Dpiloid Love

Brody Dalle – Diploid Love Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

Bij de naam van Brody Dalle zijn vooral de(post)- punk liefhebbers die iets van herkenning vinden. De voormalige zangeres van The Distillers lanceerde in 2006 de band Spinnerette. Op haar 18 de trouwde ze met zanger van de band Rancid Tim Armstrong. Dit huwelijk hield geen stand en haar liefdesleven kreeg een vervolg met de zanger van Queen Of The Stone Age, Josh Homme. Uiteindelijk is toch de muziek wat hun huwelijk drijft. Josh tourt de gehele wereld rond en dat smaakt Brody ook wel. Ze trekt de stoute schoenen aan en duikt voor een jaar de studio in. “Diploid Love” is het resultaat. Alain Johannes werkte al voor Them Crooked Vultures en was zo te strikken voor de productie van dit album.

Het resultaat is wisselend. Haar historie als zangeres in punkbandjes is zeker in het album te horen. De zang is hier en daar te schreeuwerig, maar zeker vol emotie. Nummers als “Dressed In Dreams” en “Carry On” klinken zelfs commercieel genoeg voor radioairplay. Ook de Queen of The Stone Age sound is hier en daar terug te horen.” Underworld” en “Don’t Mess With Me” is vol energie en power. Daar komen Pink en de rauwe Joan Jett stem van the Runaways bij elkaar. “I Don’t Need Your Love” is het rustpunt van het album. Een kijkje in de keuken van de familie wordt in het nummer verwerkt, maar een hoogtepunt is het nog niet echt.

Dit geeft het geheel van dit album in een notendop weer. Het komt meer in de buurt van een leuk hobby project van de vrouw van een wereldberoemd en meer dan getalenteerde frontman. Hopelijk neemt ze haar zelf niet te serieus, dan is het allemaal best geinig. Anders wordt het spannend, omdat we dit in de muzikale geschiedenis vaker hebben gezien, ten koste van de getalenteerde husband.