Singer-songwriter
8

Brooke Sharkey - Wandering Heart

Het nieuwe album van Brooke Sharkey is uit. Met Wandering Heart laat ze ons hernieuwd kennismaken met haar eigenzinnige muzikale kunstzinnigheid en betoverende stemgeluid.

Label : V2 Records

Intensieve samenwerking met Adam Beattie
Ze groeide op tussen Frankrijk en Engeland en sinds haar 16e is ze actief bezig met songwriting. Inmiddels heeft ze een tweetal EP’s uitgebracht en haar eerste volwaardige album One Dress kwam in 2012 uit. Nu is daar haar tweede langspeler met een tiental geraffineerde, minimalistische nummers. Met haar prachtige stem is ze in staat om soepel te schakelen tussen het melodieuze enerzijds en het vurige anderzijds. De afgelopen jaren heeft Brooke veel gereisd, veel opgetreden en deze levenservaringen vormen de basis voor dit nieuwe album. Misschien wel het meest sprekende voorbeeld is de titelsong, ‘Wandering Heart’. Het is een prachtig melodieus nummer, redelijk minimalistisch dat naar het einde toe toch wat verrassend is omdat de sessiemuzikanten ietwat buiten de kaders treden. Natuurlijk is door het album heen de samenwerking met Adam Beattie hoorbaar.

Sommige nummers worden tweetalig neergezet
Het album is een sfeervol geheel geworden, mede door de medewerking van Adam Beattie en andere (sessie)muzikanten waarbij gebruik wordt gemaakt van een niet alledaagse instrumentarium. Luister naar het fijne, jazzy klinkende ‘Where To Go’ waar Brooke uiterst zwoel klinkt in zowel het Engels als het Frans. Die tweetaligheid past ze overigens vaker toe. Ook bij ‘Come To Me’, met Argentijnse tango-elementen, is de voertaal overwegend Frans. Ook het uiterst fragiel en breekbaar klinkende ‘Offrida’ wordt door Brooke volledig in het Frans neergezet, wat natuurlijk niet vreemd is als je opgevoed wordt door een Franse moeder en een Engelse vader. Nummers als ‘Faces’ en ‘Bottletop Blues’ zijn subtiel, verfijnd en worden op een verhalende wijze door Brooke neergezet. Ze heeft alles zelf geschreven en speelt zowel de elektrische als de akoestische gitaar. Naast de titelsong verdient ook ‘Sailor’s Wife’ een speciale vermelding door de speelse elementen.

Een album met mooie verhalen, muzikaal uitgesponnen door een talentvolle singer/songwriter. Soms tweetalig, verhalend en opgesierd met een mooi, helder stemgeluid. Kortom, smaakvolle composities waar je als luisteraar een aangenaam gevoel bij krijgt. Veel luisterplezier.

Brooke Sharkey live:
25 april, Paradiso, Amsterdam

Singer-songwriter