Absolute Zero van Bruce Hornsby is van absolute schoonheid

Label : Zappo Records / 30 Tigers

2019-04-16 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz / Pop / Singer-songwriter
8,5

Bruce Hornsby - Absolute Zero

Het is 1986 als Bruce Hornsby die absolute wereldhit scoort met ‘The Way It Is’’; iedereen kent de pianoklanken van dit nummer dat ook niet weg is te denken uit de TOP 2000. Sindsdien heeft de Williamsbrug, Virginia geboren Amerikaan een indrukwekkende discografie en muziekcarrière opgebouwd met zijn band The Range, als soloartiest of met The Noisemakers. Overigens los van alle andere samenwerkingsverbanden zoals die met The Grateful Dead. Dit weekend kwam zijn nieuwste album Absolute Zero uit.

3 Grammy’s
De teller staat inmiddels op een kleine 20 albums waarbij we ook kunnen stellen dat Hornsby de afgelopen jaren regelmatig uit zijn comfortzone is getreden en nieuwe muzikale wegen is ingeslagen. Pop, Jazz, ’60 Soul, Bluegrass, Rock, het kwam de afgelopen decennia allemaal voorbij en het leverde hem ook nog eens drie Grammy’s op. Het mooie is dat Hornsby ook op Absolute Zero verrassende samenwerkingen op zoekt en daarmee de muzikale uitdagingen niet uit de weg gaat. Eén van de sprekende voorbeelden hiervan is ‘Fractals’ met de piano prominent aanwezig met een knipoog naar het Jazzlabel ECM. Op de titelsong en tevens opener van dit album horen we de legendarische jazzdrummer Jack DeJohnette die al drummend begint om daarna vergezeld te worden met Hornsby op piano. Het geheel wordt door strijkers stemmig gecomplementeerd en is meteen één van de beste tracks.

Samenwerkingen
Opvallend is opnieuw de samenwerking met Justin Vernon (Bon Iver) en op het prachtige ‘Cast-Off’ horen we naast Vernon ook de drummer van Bon Iver, Sean Carey. Het eindresultaat is verbluffend met twee totaal verschillende klankleuren qua stem die dus wonderwel complementair aan elkaar blijken te zijn. ‘Med’s’ is qua opbouw wat anders, maar ook hier horen we weer een bijdrage van Vernon. Een nummer als ‘Voyager One’ is verrassend uptempo met een soort van funky “groove” terwijl The Blinding Light Of Dreams’ erg dicht bij de Jazz ligt. Een nummer als ‘Never In This House’ ligt misschien wel het dichtst bij het werk zoals we dat misschien wel het beste kennen van Hornsby; mooie melodie, hijzelf achter de toetsen en strijkers die het geheel sfeer omlijsten. Ook de laatste twee nummers zijn weer van hoge kwaliteit; ‘White Noise’ is een wat rustiger en ingetogen nummer maar met ‘Take You There’, met medewerking van Robert Hunter (The Grateful Dead), sluit Hornsby af met het hoogtepunt van het album; een nummer dat door zijn verhaallijnen en complexiteit herinneringen oproept aan de beginperiode van Genesis.

Bruce Hornsby levert met Absolute Zero een topplaat af. Hij durft nieuwe muzikale paden in te slaan en kiest op dit nieuwe album absoluut niet voor de meeste makkelijke weg. Absolute Zero is een meer dan gevarieerd album waar Hornsby weer veel muziekstijlen op een haast onnavolgbare wijze met elkaar verweeft. Maar uiteindelijk is hij wel in staat om alles naadloos met elkaar in harmonie te laten klinken en krijgt het album na elke luisterbeurt meer glans. Een groeibriljant en klasseplaat. Veel luisterplezier.

Jazz / Pop / Singer-songwriter