Bruce Springsteen - Letter To You

Label : Columbia

2020-10-24 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
9

Bruce Springsteen - Letter To You

Bruce Springsteen is met zijn nieuwste album Letter To You toe aan maar liefst zijn twintigste album! Na zijn biografie volgde zijn solo shows op Broadway en vervolgens was daar het prachtige cineastische Western Stars. Op dit nieuwe album laat hij gelukkig weer zijn voltallige band opdraven en dompelt The Boss ons is een warm bad van herkenning.

Voltallige E-Street Band Reünie
Als we de nieuwe plaat van de inmiddels 71-jarige The Boss opstarten is de opener op zijn minst verrassend; geen dampende rock, geen opener-die-je-meteen-omver-blaast maar het prachtig ingetogen en persoonlijke ‘One Minute You’re Here’. Zijn boodschap is duidelijk; niemand heeft het eeuwige leven en van dichtbij heeft hij zijn vrienden en bandleden organist Danny Federici (2008) en saxofonist Clarence Clemons (2011) al verloren. Kortom, achterom kijken is niet zo vreemd als we hem horen zingen, of beter gezegd prevelen: “One minute you're here / Next minute you're gone”. Na zijn prachtige soloalbum Western Stars van vorig jaar kondigde Springsteen al aan dat hij volop plannen had voor een nieuw album. Eind vorig jaar riep hij zijn voltallige E-Street Band weer bij elkaar en het materiaal dat voor opname klaarlag werd in een viertal dagen live ingespeeld en opgenomen. Het eindresultaat is verbluffend en ondanks de thema’s als hoe om te gaan met het ouder worden en het verlies van dierbaren klinkt Springsteen als vanouds vol met passie.

Reflectie
71 jaar of niet; Springsteen heeft nog steeds die bekende intensiteit en samen met de E-Street Band weet hij nog altijd dat magische gevoel op te roepen. Wie ooit een concert van The Boss heeft bijgewoond kent dit gevoel. Nummers als ‘Burnin’ Train’, met een hoofdrol voor Nils Lofgren, de eerste single ‘Letter To You’ en ‘Last man Standing’ klinken vertrouwd al staan hier niet de “Working Class Hero” centraal maar is het vooral een stuk zelfreflectie dat we in die gegroefde stem terug horen. Roy Bittan opent op piano het ‘The Power Of Prayer’ en in de saxofoonsolo van Jake Clemons horen we de nalatenschap van zijn oom “Big Man Clerence” terug. Zoals aangegeven blikt Bruce in een aantal nieuwe songs vooral terug. De titeltrack was een boodschap aan zijn fans, en in de tweede single ‘Ghosts’ wordt teruggeblikt op de legendarische concerten waar Bruce en The E Street Band om bekend staan maar brengt hij ook nog een prachtige ode aan zijn overleden vrienden. ( I turn up the volume, let the spirits be my guide/Meet you ­brother and sister on the other side”)

Als nooit tevoren
Dat Springsteen nog over een ongekend archief van nog nooit uitgebrachte songs beschikt is een publiek geheim; het gerucht gaat dat er zelfs een Tracks 2 uit zal komen met een aantal schijfjes met nog nooit eerder uitgebracht materiaal. Ook op dit album zijn er drie tracks opgenomen die al decennia geleden geschreven zijn maar die in dit tijdperk én samen met de band juist op deze plaat fantastisch klinken. ‘Janey Needs A Shooter’, dat dateert uit de tijd van Darkness On The Edge Of Town, klinkt ongelofelijk eigentijds. ‘If I Was A Priest’ dateert zelfs al uit 1972 en samen met ‘Song for Orphans’, waar Bruce zijn mondharmonica weer ter hand neemt, is dit een drieluik waar de E-Street band weer klinkt zoals we dat in onze herinneringen vastgelegd hebben.

Letter To You is een must-have voor elke fan maar voor iedereen die Bruce en zijn band niet kent of elke muziekliefhebber is dit nieuwe album een absolute aanrader. Het geheel klinkt als nooit tevoren en The Boss bewijst nog steeds een fantastische verhalenverteller te zijn. En ja, hij kijkt wat meer achterom en is zich bewust van ieders sterfelijkheid met als eindresultaat een fantastisch realistisch en eigentijds rockalbum. Veel luisterplezier.

Rock