Prachtig muzikaal document On Broadway van The Boss

Label : Columbia

2019-01-08 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock / Singer-songwriter
9

Bruce Springsteen - On Broadway

Je hebt de groep die ooit een concert van The Boss heeft bijgewoond en de groep die dat nog nooit heeft gedaan. Zo is de wereld van liefhebbers van de muziek van Bruce Springsteen wel verdeeld. Want áls je ooit een “event” van The Boss hebt bijgewoond ben je definitief om en is er geen weg meer terug.

236 solo-shows….
We kennen hem van de megaconcerten die avond na avond volle stadions vullen en waarbij The Boss met zijn legendarische E Street Band avondvullende concerten gaven. Voorprogramma? Nee, hoor niet nodig, gewoon 31/2 uur spelen. Hoe verrassend was het nieuws dat The Boss een soort van tussenjaar zou nemen en solo op Broadway op zou gaan treden. Acht weken lang, vijf shows per week in het Walter Kerr Theatre in New York. Dat was het plan maar de realiteit werd anders. Het zouden 236 shows worden en avond na avond na avond uitverkocht. Nu is daar een dubbel-cd met een prachtige registratie van die show.

Innemende verhalen van The Boss
Springsteen is een verhalenverteller. Geen sprookjes maar verhalen. We kennen hem van de concerten waarbij hij tijdens de eerste nummers de kartonnen bordjes met verzoekjes van het publiek verzameld en zo elke avond weer een setlist samenstelt. In Den Haag speelde hij enkele jaren geleden ‘Jersey Girl’ op verzoek nadat hij het jaren niet live gespeeld had. On Broadway is anders; de setlist was elke avond gelijk maar de verhalen misschien nog wel intiemer, nog persoonlijker. Springsteen alleen met gitaar, piano of mondharmonica. Zijn moeilijke relatie met zijn vader, het afscheid van vrienden in Vietnam maar ook het verdriet toen boezemvriend en E Street Band Lid Clarence Clemons en Danny Frederici overleden. Het komt allemaal voorbij op dit prachtige album dat als film ook op Netflix te zien is. Prachtig zijn de stripped-down versies van de bekende nummers en innemend zijn de uitvoeringen van ‘Tougher Than The Rest’ en ‘Briljant Disguise’ die hij samen met “zijn redding” en partner Patti Scialfa zingt.

Het zijn vooral de persoonlijke omlijstingen die de nummers nog meer karakter geven al is dat moeilijk te geloven als je Springsteen al die jaren al gevolgd hebt. Want hij heeft het publiek altijd kunnen boeien; ook met 60.000 op een veldje. Maar toch, On Broadway is een uniek muziekdocument waar Springsteen in navolging van zijn biografie Born To Run ons meeneemt in zijn leven. En natuurlijk sluit hij het concert af met dat ene lijflied dat we allemaal kennen; ‘Born To Run’. Kippenvel. Veel luisterplezier.

Pop / Rock / Singer-songwriter