Nieuw inventief album voor Noors trio Building instrument

Label : Hubro

2019-02-04 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
8

Building Instrument - Mangelen Min

Het Noorse trio Building Instrument is terug met hun derde album Mangelen Min. Wederom lukt het Mari Kvien Brunvoll, Oyvind Hegg-Lunde en Asmund Weltzien om zich niet in een muzikaal hokje te laten plaatsen.

Onnavolgbare experimentele variatie
De twaalf nummers geven ons een muzikaal landschap dat lastig in een hokje te plaatsen is. Het is een combinatie of mixture van Dreampop, Elektronica, Alternative en Organic Pop zonder dat we een en ander echt kunnen pinpointen. Luister maar eens naar de boeiende opener ‘Lanke’ waar in een Ambient-achtige muzikale setting we Mari wat Noorse woorden horen zingen zonder dat het tot lange vocalen komt. Uiteraard vormt de Noorse taal voor ons een barrière maar het zorgt ook voor een bijzondere dynamiek. Titelsong ‘Mangelen Min’ is prachtig in eenvoud en harmonie terwijl het relatief korte ‘Lette’ een soort soundscape vormt. ‘Rygge Rygge La La’ kan een kinderslaapliedje zijn en een moment later worden we getrakteerd op ‘Sangen Min’ dat weer een experimenteel karakter heeft met veel elektronica en percussie/drums. Bij het anderhalve minuut durende ‘Klokkenspillsymfonien’ is waarschijnlijk geen uitleg nodig. Centrale nummer is ‘Vil Du Dit Nok’ en in ruim vijf minuten neemt het trio je mee op een wat melancholieke soundscape waarbij vooral de Electronika en het stemgeluid van Mari bepalend zijn. Ook ; Alt Forsvinn’ is waarschijnlijk één van de mooiste tracks van het album en het bijgevoegde boekje leert ons dat de tekst oorspronkelijk Deens is.

Mangelen  Min is een verbluffend album. Na enkele luisterbeurten is het nog steeds lastig om onder woorden te brengen wat dit trio nu uiteindelijk produceert. Kernwoorden zijn melodieus, melancholiek, rust, soundscapes, experimenteel en dat alles in prachtige harmonieën verpakt. Een absolute aanrader voor ieder een die van muziek houdt dat buiten de kaders kleurt. Veel Luisterplezier.

Alternative / Electronic