2017-03-16 07:00:00 • 6 min lezen

Bush – Black and White Rainbows

Bush – Black and White Rainbows Label: Zuma Rock/ Caroline Eindoordeel: 7,5

Het was in 2014 een prettig weerzien van de Engelse band Bush, die half jaren 90 als veel belovend werd betiteld. In de lijn van Pearl Jam kon de band Bush prima hun rocksound presenteren. Met Gavin Rossdale als frontman wist je dat de vrouwen aanwezig waren en de boys rockend hun voetjes op de maat mee tikkend naar de band keken. Maar het was Gwen Stefani (No Doubt) die zijn hard stal. Door allerlei privé perikelen zagen we door de bomen Bush niet meer en kwam de band op een laag pitje te staan. Inmiddels is de relatie tussen Stefani en Rossdale verleden tijd en zijn er kinderen die hun nog samenbrengt. Het zijn de zwart witte regenbogen die nog enig kleur geven. Daar gaat het op dit album om. Met “Man on the Run” zat er een stevige drive in de rock dat we van Bush kennen. Met dit album is het allemaal wat rustiger en behoudender. “Mad Love”, “Beat of Your Heart” en “Water” zijn lekker uptempo songs en met “Lost in You” en “All the Words Whithin You” wordt het allemaal wat meer mainstream. Het accent ligt hier op mooie poprock liedjes te maken met wat strijkers er in verwerkt en zoekend naar een passend refrein dat zou moeten blijven hangen bij het publiek. Alleen werkt het niet zo. Met “Sky Turns Day Glo” en “Toma Mi Corazon” brengt Bush een rauwe popsound in dat ergens tussen Coldplay en Kings of Leon ligt.

Het is duidelijk dat de band nu wel mee wil doen en niet op de b-stage van de festivals. En terecht, want de band heeft veel in zijn mars en staat als een huis. De sound is erg Amerikaans, wat wil je ook met Bob Rock als producer en wellicht brengt dat hun ook regelmatig over de plas. Het zevende album van Bush klinkt rockend, maar blijft wat in hetzelfde tempo hangen. Al klinkt het allemaal erg lekker, en kan het gerust zijn dienst doen als hoofdact voor de festivals.